• 1404 دوشنبه 17 شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3241 -
  • 1394 دوشنبه 21 ارديبهشت

با اهداف مادي فيلم بسازيم، تماشاگر باورمان نمي‌كند

شنبه شب خانه هنرمندان ميزبان «سيف‌الله صمديان» بود. اين برنامه به همت «هنر و تجربه» و با حضور چهره‎هاي سرشناس سينما و گرافيك برگزار شد. كيوان كثيريان، منتقد سينما مجري برنامه بود و رضا كيانيان عهده‌دار خوشامدگويي به اين چهره سرشناس مستندسازي و فيلمسازي بود. اين برنامه با نيت نمايش و نقد و بررسي نخستين مجموعه فيلم‌هاي صمديان اختصاص داشت. ابراهيم حقيقي و اكبر عالمي منتقد و پژوهشگر سينما در اين باره به سخنراني پرداختند و پيش از آنان سيف‌الله صمديان سخنراني كرد.
سيف‌الله صمديان در صحبت‌هايش با اشاره به اين موضوع كه بسياري سينماي من و كيارستمي را به دليل رفاقت‌مان شبيه به هم مي‌دانند در حالي كه سينماي‌مان هيچ شباهتي به هم ندارد، گفت: «كيارستمي هميشه معتقد است هنرمند بايد در واقعيت دخل و تصرف كند، اما من آنقدر اعتبار قطعي به واقعيت اطرافم مي‌دهم كه فكر مي‌كنم هيچ‌گونه بازسازي نمي‌تواند آن واقعيت را بهتر تصوير كند. به همين دليل در هيچ يك از فيلم‌هايم هرگز بازسازي نمي‌كنم، اما كيارستمي معتقد است كوچك‌ترين عدم دخالت او به سينمايش لطمه مي‌زند زيرا او به حضور و تاثيرگذاري سينماگر معتقد است». اين مستندساز سرشناس سينما با اشاره به اينكه در ساخت فيلم‌هايش سودجويي مادي مطرح نيست بلكه اين كار تعريف لذت برايش دارد، گفت: « اين‌گونه فيلم‌ها نيازي به تدوين يا دكوپاژ ندارد چون در لحظه شكل مي‌گيرد، وقتي مي‌شنوم بعضي براي ساخت مستند سال‌ها تحقيق مي‌كنند، وحشت‌زده مي‌شوم. همچنان كه هرگز جرات  نمي‌كنم فيلم داستاني بسازم. اگر در اين‌گونه فيلمسازي حضور صادقانه نداشته باشيم، باخته‌ايم. اگر فيلم‌مان را هدفمند و با اهداف مادي بسازيم، تماشاگر باورمان نمي‌كند. وقتي دوربين چشم عكاس مي‌شود، چشمي كه كاملا در وجود او تعبيه شده است، دكوپاژ تصوير همان لحظه شكل مي‌گيرد.»  سيف‌الله صمديان در بخش ديگري از صحبت‌هايش به اين نكته اشاره كرد كه به دليل اينكه از طرفداران فوتبال است تنها لحظاتي كه به تماشاي فوتبال مي‌نشيند تلويزيون به او توهين نمي‌كند. كارگردان مجموعه «تهران ساعت 25» در بخش پاياني صحبت‌هايش با طرح مباحثي درباره استفاده از احساسات تماشاگران توسط فيلمساز توضيح داد و گفت: معمولا در سينماي تجاري مي‌كوشند با عنوان ترفندها تماشاگر را در سالن سينما گروگان بگيرند، اما فيلمساز مولف كسي است كه وقتي فيلمش تمام مي‌شود آن فيلم تازه در تماشاگر آغاز مي‌شود. ابراهيم حقيقي و اكبر عالمي نيز در اين مراسم با صحبت درباره سينماي صمديان و نگاه‌شان به اين سينما سخنراني كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون