وزير آموزش و پرورش نيازها و وضعيت مدارس
در استانهاي بحرانزده را مطرح كرد
كانكس، كتاب و امداد رواني
در مناطق سيلزده
زهرا چوپانكاره
دومين نوروزي بود كه آموزش و پرورش اعلام كرد ارايه هر گونه تكليف نوروزي در قالب پيك، تكليف، درسنامه و... به دانشآموزان ممنوع است. قرار بود دانشآموزان سبكبال و بيدغدغه روزهاي تعطيلشان را بگذرانند و سال جديد را هم بيتشويش مشقهاي نوشته و ننوشته شروع كنند. نوروز بسياري از دانشآموزان اما چنان به گل و آب آميخت كه نه تعطيلات برايشان معنايي داشت و حالا نه كلاس درسي كه بخواهند با مشق يا بيمشق به آن بازگردند. در گلستان، لرستان، كرمانشاه، خوزستان، ايلام، روستاها و شهرها بحراني كمسابقه را از سر گذراندند و حالا دانشآموزانشان به دور از خانه و زندگي معمول بايد ببينند كه چه زماني و چطور ميتوانند بخشي از سختيهاي عيد را در مدرسههاي ديگر و كلاسهاي درس موقت از تن به در كنند. «سيدمحمد بطحايي» وزير آموزش و پرورش به «اعتماد» ميگويد كه نوروز 98 به اجبار در برخي از مناطق سيلزده تمديد شده است تا تكليف بازگشت بچهها به مدرسهها در شرايط امن روشن شود.
كلاسهاي درس در سراسر كشور كارشان را در سال جديد شروع كردهاند، وضعيت مدرسهها در مناطق سيلزده چگونه است و چقدر طول ميكشد تا دانشآموزان بتوانند به كلاس درس برگردند؟
در مورد گلستان بايد بگويم كه در شهرستان گنبد كاووس مشكلي نداشتهايم و مدارس آنجا راهاندازي شدهاند اما در دو شهرستان آققلا و گميشان به دليل آبگرفتگي كه وجود دارد و به تشخيص ستاد بحران، شروع به كار مدارس يك هفته به تاخير افتاده است. با وجود اينكه براي اين دو شهرستان در مجموع حدود 60 كانكس تهيه و تجهيزات كلاسي پيشبيني كردهايم و براي پذيرايي از دانشآموزان و انتقال آنها از مدارسي كه دچار آبگرفتگي شدهاند به اين كانكسها آمادگي كامل را داشتيم اما به خاطر تشخيص ستاد بحران فعلا دست نگه داشتهايم. در استان لرستان، شهرهاي معمولان و پلدختر هم به دليل تخريب مدارس و نياز به آمادهسازي آنها متاسفانه مدارس تا يك هفته باز نخواهند شد و بچهها انشالله پس از اين موعد تحصيلشان را ادامه خواهند داد. در استان خوزستان هم در مناطقي كه در معرض خطر سيل قرار داشتند، تعطيلات نوروزي طولانيتر شدهاند و فعلا 3 روز 17، 18 و 19 فروردين اين مدارس تعطيل خواهند بود تا بعد از انجام ارزيابيها و در صورتي كه مشكلي نبود، كار مدرسهها از سر گرفته شود. در مجموع براي اينكه بتوانيم شرايطي را ايجاد كنيم كه در آن بچهها در معرض خطر نباشند، كانكسها و فضاهاي موقتي را پيشبيني كردهايم حتي براي بچههايي كه كتابها و لوازمالتحريرشان در سيل از بين رفته اين اقلام را تهيه كردهايم تا با برقرار شدن كلاسهاي درس در اختيارشان قرار دهيم.
آماري از تعداد دانشآموزاني كه فعلا از رفتن به كلاس باز ماندهاند، داريد؟
نه، تعداد را هنوز نداريم اما يك مشكلي كه داريم اين است كه ممكن است در برخي مدارس ما امكان ارايه خدمات آموزشي وجود داشته باشد اما مدرسه براي اسكان هموطنان سيلزده اختصاص پيدا كرده و در معدودي از موارد هم نهادهاي كمكرسان در بعضي از مدارس مستقر شدهاند و امكان استفاده از مدرسه سلب شده است. در اين مورد هم داريم تلاش ميكنيم كه اين مدارس را آزاد كنيم. براي همين فعلا امكان اينكه بتوانيم آمار دقيقي از تعداد دانشآموزاني كه از مدرسه دور ماندهاند را خدمتتان عرض كنم، ندارم اما انشالله تا دو روز آينده اين آمار را اعلام ميكنيم.
اشاره به مدارس موقت و كانكسي كرديد اين كلاسهاي موقت با چه فاصلهاي از مناطق بحرانزده برقرار ميشوند و دسترسي دانشآموزان به آنها چگونه خواهد بود؟
اين كانكسها را در مناطق جمعيتي كه سيلزدگان مستقر شدهاند، قرار دادهايم يعني مكانيابي آنها به شكلي انجام شده كه امكان رفتوآمد دانشآموزان به سادگي فراهم باشد. يك نكتهاي كه بد نيست به آن اشاره كنم اين است كه امروز(شنبه) به يكي از مشاورانم و تعداد ديگري از همكاران در حوزه ستادي ابلاغي را دادم به عنوان «كارگروه رسيدگي خاص موارد آموزشي و پرورشي دانشآموزان در مناطق سيلزده» چون بچههايي كه به ويژه خودشان را براي كنكور آماده ميكردند با اين اضطراب و استرس مواجه هستند كه حالا چطور قرار است در كنكور سراسري شركت كنيم چون از نظر روحيه و آمادگي تحصيلي با مشكلاتي مواجه شدهاند. به دانشآموزان عزيزم ميگويم كه به هيچ عنوان نگران عقبافتادگيهاي تحصيليشان نباشند چون ما دورهها و اردوهاي آموزشي تكميلي برايشان خواهيم گذاشت. همچنين در هفته پيشرو انشالله مذاكراتي را با وزارت علوم خواهيم داشت تا تسهيلاتي براي بچههاي مناطق سيلزده پيشبيني شود تا اينها در رقابت با ساير بچهها با مشكلي مواجه نشوند.
آقاي وزير دانشآموزان مناطق سيلزده بهخصوص بچههاي در سن دبستان با ضربه روحي سنگيني مواجه شدهاند. خيلي از اين بچهها خراب شدن و زير آب رفتن خانههايشان را به چشم ديدهاند. در اين شرايط آموزش و پرورش براي مشاوره و امداد رواني پس از حادثه فكري دارد؟
بله اگر برنامهمان به هم نخورد، قرار است در اين هفته به همراه تعدادي از همكارانم به اين استانها سركشي كنم. يك سري برنامههاي فرهنگي و هنري به علاوه بخش مشاوره ما فعال خواهد شد تا با برنامههايي كه براي بچهها اجرا ميكنند، بتوانند به لحاظ روحي و رواني آنها را براي ادامه تحصيل آماده كنند. البته مساله ما در اين حادثه به شدت شرايط زلزله كرمانشاه حاد نيست همچنان كه گزارشهايي كه به من رسيده و برنامههاي فرهنگي و هنري كه همين حالا هم دارد انجام ميشود حاكي از اين است كه به لطف خدا حال بچهها خيلي بد نيست و بيشترين نگرانيشان از حيث ادامه تحصيلات و امتحانات است كه ميترسند، نتوانند از پس آنها برآيند كه همانگونه كه عرض كردم تمام مساعدتهاي لازم را به عمل خواهيم آورد كه اين مشكلات رفع شود و بچهها نگران ادامه تحصيلشان نباشند.
معالوصف كارگروهي كه عرض كردم از امروز تشكيل شده، يكي از محورهاي فعاليتش همين بحث مشاوره براي بچههايي است كه از حيث روحي و رفتاري و رواني نياز به خدمات كمكرسان داشته باشند.
سيدمحمد بطحايي: بخش مشاوره ما فعال خواهد شد تا با برنامههايي كه براي بچهها اجرا ميكنند، بتوانند به لحاظ روحي و رواني آنها را براي ادامه تحصيل آماده كنند. البته مساله ما در اين حادثه به شدت شرايط زلزله كرمانشاه حاد نيست همچنان كه گزارشهايي كه به من رسيده و برنامههاي فرهنگي و هنري كه همين حالا هم دارد انجام ميشود حاكي از اين است كه به لطف خدا حال بچهها خيلي بد نيست