• 1404 شنبه 24 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3579 -
  • 1395 چهارشنبه 30 تير

پورناظري‌ها از كنسرت‌شان در تالار وحدت گفتند

گروه فرهنگ و هنر| كنسرت پورناظري‌ها با عنوان «از دوار چرخ» امروز و فردا در تالار وحدت برگزار مي‌شود. كيخسرو، تهمورس و سهراب پورناظري به همراه گروه شمس در اين كنسرت روي صحنه مي‌روند تا پس از سه سال بار ديگر كنسرتي را از خانواده پورناظري شاهد باشيم. اين كنسرت در سه بخش برگزار مي‌شود. بخش اول به اجراي كيخسرو پورناظري با همراهي سازهاي كوبه‌اي اختصاص دارد. در بخش دوم مخاطبان شاهد سه‌نوازي پورناظري‌ها خواهند بود و در بخش سوم نيز با پيوستن اعضاي گروه شمس آثار اجرا شده و نشده كيخسرو پورناظري اجرا مي‌شود. برگزاري اين كنسرت بهانه‌اي بود تا پورناظري‌ها عصر روز دوشنبه در نشستي خبري درباره آن توضيحات بيشتري بدهند؛ نشستي كه تهمورس و سهراب پورناظري در بخشي از آن در مورد شايعه‌ها و حاشيه‌هاي جشنواره فجر هم صحبت كردند.
تهمورس پورناظري در ابتداي اين نشست درباره كنسرت «از دوار چرخ» توضيحات بيشتري داد: «اين اجرا خواننده ندارد، اما بي‌كلام هم نيست. قصد داريم حال و هواي دهه 60 و 70 در تنبورنوازي را به صحنه بياوريم. اين كنسرت صد درصد موسيقايي است و تمام آثار آن، جزو ساخته‌هاي پدر است و با رويكرد و سليقه او اجرا مي‌شود.» در ادامه اين نشست نوبت به كيخسرو پورناظري رسيد تا درباره اجرايش در بخش اول كنسرت «از دوار چرخ» در تالار وحدت توضيح دهد: «در بخش اول، من دو مقام تنبور را اجرا مي‌كنم و در آن، فرم مقام‌ها را نگهداري كرده‌ام و در بداهه‌نوازي سليقه خودم را به كار مي‌برم. در اين بخش، چند قطعه شعر هم خوانده مي‌شود. مقام اول، بي‌كلام و بدون ريتم است. مقام دوم، ريتم دارد و چند خط شعر از حضرت مولانا در آن خوانده مي‌شود. مقام‌هايي كه اجرا مي‌كنم، در محوطه و مدلاسيون موسيقي ايران نظير ندارد و شايد در طول قرون، به اين پختگي رسيده باشند.» او درباره فعاليت گروه شمس، گفت: «پيش از ما چند گروه ديگر در زمينه تنبور فعاليت محدودي داشته‌اند؛ اما ما اين كار را به‌صورت فعال‌تر ادامه داديم و تمام ظرايفي را كه در مكتب تنبور وجود داشت، استفاده و چند ظرافت جديد را به اين گنجينه اضافه كرديم.»
در ادامه، سهراب پورناظري هم درباره اجراي پيش رو و برنامه‌هاي‌شان براي اين كنسرت گفت: «براي بخش بداهه‌نوازي كنسرت، يك فرم طراحي كرديم كه بداهه‌نوازي را در قالب آثار آوازي و تصنيف پدر را به مخاطب ارايه مي‌كند. اين بداهه‌ها با تركيب به‌هم متصل‌شده و با پايانه‌هاي پدر تمام مي‌شود.»
اما بخش پاياني اين نشست به حاشيه‌هاي جشنواره موسيقي فجر و ميزان دستمزد سهراب پورناظري براي اجرا با آنتونيو ري اختصاص داشت. پيش‌تر كيوان ساكت در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه براي اجرايش در جشنواره 25 ميليون تومان دستمزد گرفته در حالي كه سهراب پورناظري چهار برابر اين مقدار را براي اجرا دريافت كرده است. سهراب پورناظري در پاسخ به سوالي درباره اين گفته‌هاي ساكت توضيح داد: «من 100 ميليون تومان دستمزد نگرفته‌ام و اصلا دوست ندارم مردم فكر كنند كه خواسته‌ام از روابطم استفاده كنم و به شخصي اجازه بدهم كه بدون حضور من، در جلسه‌اي انتقادي را نسبت به من داشته باشد. مبلغ قرارداد من در جشنواره موسيقي فجر 78 ميليون تومان بود كه برابر دستمزدي است كه اگر به‌تنهايي در برج ميلاد كنسرت برگزار مي‌كردم، به دست مي‌آوردم. از طرفي اين دستمزد براي من و خرج سفر «آنتونيو ري» به ايران بود.» سهراب پورناظري با اشاره به اينكه پورناظري‌ها از جشنواره اعتبار نمي‌گيرند، بلكه جشنواره از آنها اعتبار مي‌گيرد، گفت: «حضور در جشنواره براي ما پشيماني بزرگي را به بار آورد و ديگر از كنار جشنواره فجر رد نمي‌شويم. كيوان ساكت، پيشكسوت من است و من به هنر او احترام مي‌گذارم، اما ناراحت مي‌شوم كه او چگونه مي‌تواند به اين شكل از هنرمند ديگري نام ببرد. من هيچ خرجي روي دست جشنواره نگذاشته‌ام و درآمد خوبي را به‌خاطر كنسرت‌هايم دارم، به همين دليل نيازمند پول جشنواره نيستم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون