حمايت قاطع پزشكيان از فرزانه صادق:
با قدرت و محكم بهكار خود ادامه بدهيد
روايتي از چهار بار حضور رييسجمهور در وزارت راه و شهرسازي
در هفتهاي كه گذشت رييسجمهور براي چهارمين بار مهمان سرزده وزير راه و شهرسازي و معاونانش بود. مسعود پزشكيان نه تنها شخصا در مراسم توديع مهرداد بذرپاش و معارفه فرزانه صادق در ابتداي تشكيل دولت چهاردهم در 6 شهريور 1403 در وزارت راه و شهرسازي حضور يافت كه پس از آن نيز سه بازديد سرزده از اين وزارتخانه داشت؛ 10 آذر 1403 و 5 مرداد و 1 آذر 1404. ديدارهايي بالغ بر سه ساعت كه نشان از توجه ويژه رييسجمهور به زيربناييترين وزارتخانه دولت داشت. علاوه بر اينها رييسجمهور شخصا در سه مراسم افتتاح همزمان دهها پروژه وزارت راه و شهرسازي در بهمن 1403، خرداد و مهر 1404 نيز حضور يافت؛ پروژههايي كه در مجموع شامل بهرهبرداري از بيش از 183 هزار واحد مسكن حمايتي شهري و روستايي و افتتاح بيش از 46 هزار پروژه حمل و نقلي و هواشناسي در سراسر كشور ميشدند. «خوشبختانه وزارت راه و شهرسازي در انجام وظايف خود موفق عمل كرده است». اين عبارت در سخنان رييسجمهور در تمامي اين جلسات وجود داشت و او هر بار از فرزانه صادق ميخواست كه «با قدرت و محكم به كار خود ادامه بدهد». پزشكيان با تاكيد بر ضرورت سرمايهگذاري در حمل و نقل عمومي به ويژه در حوزه ريلي، نه تنها همچون گذشته بر سياستهاي حمل و نقلي وزارت راه و شهرسازي مهر تاييد زد، بلكه طي تماس تلفني با دو وزير «صنعت، معدن، تجارت» و «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» دستور رفع برخي مسائل فيمابين وزارتخانهها جهت تامين ريل باس و ترخيص لكوموتيوها را نيز صادر كرد. رييس دولت چهاردهم كه به گفته معاونش «ركورد انتصاب زنان در دولت (از سطح معاون وزير و همتراز آن و عضو كابينه) را شكسته است» همواره بر لزوم پيگيري امور منطبق با نظرات كارشناسي تاكيد دارد. او بر همين اساس در هر بار حضورش در وزارت راه ابراز خرسندي كرده كه فرزانه صادق به عنوان يك «كارشناس» در راس زيربناييترين وزارتخانه دولت قرار دارد.
تمامي حاشيهسازيها براي تنها وزير زن كابينه
با وجود حمايت تمام قد رييسجمهور از تنها وزير زن در كابينه، جرياني «زنستيز» با استفاده از ابزارهاي رسانهاي و بعضا سياسي؛ همواره دنبال تخريب چهره او و عملكردش است. جرياني كه وزارت يك زن در راس چنين وزارتخانهاي را برنميتابد و حتي پيش از وزير شدنش، سنگاندازيهاي خود را كليد زده است. چه آنكه از ابتداي معرفي او به عنوان وزير پيشنهادي كابينه، اغلب اعضاي كميسيون عمران در مقام مخالفت با او برخاستند و حتي در صحن علني مجلس با وزارت او مخالفت كردند.
حضور وزير در وزارت راه به دو ماه نرسيده بود كه مديريتش در انتخابات نظام مهندسي را به چالش كشيدند. او كه براي برگزاري انتخاباتي پرشور با حضور نمايندگاني از همه طيفها دستور تعويق انتخابات و ثبتنام مجدد از نامزدها را صادر كرده بود؛ با اتهامزني جبهه پايداري روبهرو شد كه «در نظر دارد پاي اصلاحطلبان را به نظام مهندسي بگشايد.» خط و نشانهاي آنها در مجلس تا آنجا پيش رفت كه برايش پروندهسازي كرده و بر اساس ماده 234 آييننامه داخلي مجلس، آن را به قوه قضاييه ارجاع كردند. حال آنكه ديوان محاسبات تصميم و اقدام وزير را خلاف قانون ندانست. با اين وجود حاشيهسازيها پايان نيافت. اگرچه «صادق» ريش و قيچي را به دست مهندسان سپرد تا خودشان رييس نظام مهندسي را برگزينند؛ اما وقتي راي اكثريت به مهندس مقومي تعلق گرفت؛ اينبار اصلاحطلبان او را به باد نقد گرفتند كه چرا در مقام حمايت از پيروز حناچي برنيامد و او را براي رياست اين نهاد صنفي به رييسجمهور معرفي نكرد. اين غائله هنوز ختم نشده بود كه طرح تفكيك وزارت راه و شهرسازي با هدف حذف فرزانه صادق از كابينه كليد خورد. طرحي كه اگرچه دوفوريتي بود، اما در صحن علني مجلس به تصويب نرسيد. وزير راه و شهرسازي به جد مشغول كارها در دو حوزه مسكن و حمل و نقل بود كه اينبار پروژه «سفر كيش» را برايش طراحي كردند. سفري با حضور سه خانواده كه «فرزانه» فقط يك روز در آن حضور داشت، اما «فيكنيوزها» همه خرجها را به نام او زدند و پيش از آنكه فاكتوري براي وزير صادر شود با چندبرابر كردن ارقام آن را به دست مخالفانش در مجلس رساندند. اينبار نيز ديوان محاسبات تاييد كرد كه سفر مذكور در چارچوب تفاهمنامه سازمان هواپيمايي كشوري با هواپيمايي زاگرس بوده و وزير هزينهها را پرداخت كرده است. هنوز گردوغبار اين فتنه جديد نخوابيده بود كه ماجراي «بندر رجايي» پيش آمد! اگرچه گذشت زمان نشان داد كه وزارت راه تنها يكي از دستگاههاي مسوول در بندر است و اين حادثه ناشي از تخلف ديگر دستگاهها بوده، اما همين فرصتي شد تا طرح استيضاح فرزانه صادق در مجلس با قريب به 70 امضا كليد بخورد. استيضاحي كه هيچگاه اعلام وصول نشد، اما طراحانش همچنان بر آن پاي ميفشرند.
آن همه مانع؛ اين همه افتتاح!
اگرچه انتظار ميرفت كه بهرهبرداري از بيش از 183 هزار واحد مسكن حمايتي و افتتاح بيش از 46 هزار پروژه حمل و نقلي و هواشناسي در سراسر كشور در دوران وزارت فرزانه صادق مخالفانش را معطوف به عملكرد او كند؛ اما بار ديگر حاشيهسازان پروژه ديگري را عليه او به راه انداختند. جرياني كه از عزل قريبالوقوع رييس «فرودگاه اردبيل» به دليل بيكفايتي او خبر داشت؛ حاشيهاي را آفريد تا دستاوردهاي سفر فرزانه صادق به آذربايجان و توافق سهجانبه روسيه- ايران- آذربايجان را در سايه آن «خاكمال» كند. دستاوردي كه تنها بخشي از ديپلماسي اقتصادي و ريلي به سكانداري وزير راه و شهرسازي است. او نه تنها ترديدها در خط ريلي رشت- آستارا را مرتفع كرد؛ بلكه كريدور ريلي شمال- جنوب و شرق- غرب؛ چه در «چابهار- زاهدان» و چه در «اردبيل-ميانه» نيز ادامه يافت و ايستگاههاي آن تا پايان سال جاري افتتاح خواهد شد. در حوزه مسكن نيز وزارت راه و شهرسازي دستاوردهاي پرشماري دارد. «صادق» ميراثدار پروژههاي ناتمامي است كه بعضا چندين بار در دولتهاي گذشته افتتاح شدهاند و ناگزير از تكميل خانههايي است كه 13 سال پيش كلنگ آن بر زمين خورده است. او 183 هزار واحد مسكن حمايتي را با تمامي امكانات روبنايي و زيربنايي افتتاح كرده است. طرح «مسكن استيجاري» در دوره وزارت او به ثمر نشست و اعطاي زمين به مشمولان قانون جواني جمعيت نيز در اين دوره شتاب گرفت. با وجود اين حاشيهسازيها و مانعتراشيها؛ در برابر تنها وزير زن كابينه را گويي پاياني نيست. چه آنكه هفته گذشته برخي نمايندگان بار ديگر طرح استيضاح صادق را تقديم هيات رييسه كردند، اما رييسجمهور با چهارمين حضور سرزدهاش در وزارت راه، مخالفت دولت با اين اقدام را نمايان كرد. او از صادق خواست تا با قدرت و محكم به كار خود ادامه بدهد.