نكته
مدارس فرهنگ و اسلامي كردن علوم انساني
يكي از دلايل اصلي رويارويي مخالفان و موافقان اين طرح بحث ايدئولوگ است. در اين زمينه حسين احمدي به عنوان كارشناس آموزشي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم گفته: ارتقاي رشته علوم انساني در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است و بايد علوم انساني را از وضعيت فعلي خارج كرد. ثبتنام دانشآموزان رشته علوم انساني در مدارس فرهنگ فقط در شهر تهران اجرا ميشود اما بايد سازوكار اجرايي و موانع پيش روي اين طرح را حل كرد و اين موضوع نياز به مطالعه دقيقتري دارد. اين كارشناس آموزشي ادامه داده: تقويت رشته علوم انساني يك ضرورت است اما با هدف ارتقاي اين رشته نبايد مانع ثبتنام دانشآموزان شد بلكه بايد روشي را پيدا كرد كه دانشآموزان علاقهمند به رشته علوم انساني كه معدل آنها براي رفتن به مدارس فرهنگ مناسب نيست از ورود به اين رشته بازنمانند. احمدي با اشاره به بحث اسلامي كردن علوم انساني تاكيد كرده است: مدارس فرهنگ به عنوان پايه و اساس اسلامي كردن علوم انساني بايد مورد توجه خاص قرار بگيرند و اين موضوع نيازمند فرآيند چندساله است. طرح ثبتنام دانشآموزان رشته علوم انساني در مدارس فرهنگ به دليل كمك به ارتقاي اين رشته خوب است اما نبايد خانوادهها را به دردسر انداخت و به جامعه و دانشآموزان شوك وارد كرد.
علوم انساني و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
در پاسخ به شبهه غيرقانوني بودن در خصوص تصميم آموزش و پرورش شهر تهران مبني بر ثبتنام داوطلبان ورود به رشته علوم انساني صرفا در مدارس فرهنگ سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشته: براساس هدف عملياتي 15 در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بايد نسبت به اصلاح محتوا، ارتقاي جايگاه، افزايش كيفيت و كارآمدي علوم انساني در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي مبتني بر مبناي ديني در چارچوب نظام معيار اسلامي اقدام كنيم. وي همچنين با اشاره به راهكارهاي مصوب اين سند به رسانه گفته است: براي محقق شدن اين هدف سند تحول بنيادين دو راهكار 2/15 و 6/15 لحاظ شده است. در راهكار 2/15 آمده است كه آموزش و پرورش مكلف است برنامههايي را براي فرهنگسازي در جهت تبيين و تقويت منزلت علوم انساني تدوين كند و در راهكار 6/15 نيز ذكر شده كه بايد برنامهاي براي گسترش و تقويت مدارس و مجموعههاي آموزشي و تربيتي خاص علوم انساني تدوين و اجرا شود. لازم به ذكر است كه تفسيرهاي متفاوتي از اين بندهاي سند وجود دارد به همين دليل هم اظهارنظرهاي متضادي صورت گرفته به نظر ميرسد اين تصميم نياز به كاركارشناسي بيشتر و تبيين عميقتري دارد تا ضمن اينكه مجريان بايد توجيه شوند والدين و دانشآموزان هم از نگراني خارج شوند.