نشست رسانهاي نمايش «بيخوابي مردمان نجيب» با حضور كارگردان برگزار شد
بيخوابهايي كه از كنارشان ميگذريم
گروه هنر و ادبيات
نشست خبري نمايش «بيخوابي مردمان نجيب» با حضور نويسنده و كارگردان، آهنگساز و بازيگر نمايش، ديروز 20 مرداد در پرديس تئاتر شهرزاد برگزار شد. سام موسايي، نويسنده و كارگردان نمايش در ابتداي نشست گفت: ما از ۲۴ مرداد كاري را در پرديس تئاتر شهرزاد آغاز خواهيم كرد كه ۱۲ سال از زمان شكلگيري ايده آن ميگذرد. ما ايدهاي داشتيم كه از زيست شخصيمان در جنوب ايران شكل گرفته بود.
او افزود: «بيخوابي مردمان نجيب» قصه ايران است، قصه مردمان ايراني كه كمرنگ در نظر گرفته شدهاند. مردمان عادي كه از صبح تا شب به شكلي كاملا عادي زيست خود را طي ميكنند. اين افراد در قصه من بيخوابند. سال ۱۳۹۱ من سفري به جزيره قشم داشتم و در راه برگشت، وارد اسكلهاي شدم كه در آن سربازي كلاه خود را زير بغل خود گذاشته بود و به تيري تكيه كرده بود و خوابش برده بود و كمي آن طرفتر زن فالفروشي به همين شكل خوابيده بود. از آن روز من به آدمهاي بيخوابي كه در سطح شهر وجود دارند، بيشتر نگاه كردم، اين بررسي ثمرهاش «بيخوابي مردمان نجيب» بود. در مورد انتخاب بازيگران؛ حيدو هدايتي از دوستان قديمي من است و بيخوابيهاي آن را شاهد بودم و انتخاب من براي اين نمايش بود. موسايي در مورد مسائل سختافزاري موسيقايي اين اجرا اظهار كرد: تمام تلاش خود را كرديم كه كيفيت موسيقايي از لحاظ فني به درستي به مخاطب منتقل شود و تفاوت چشمگيري در رديفهاي جلو و عقب جايگاه مخاطبان وجود نداشته باشد.
حيدو هدايتي، بازيگر، آهنگساز و خواننده نمايش عنوان كرد: من وصله و پينه كردن موارد را به يكديگر نميپسندم، اين پروژه يك كنسرت نمايش نيست و سعي كردم و سعي كردهايم كه از فرم كليشهاي اين فضا دوري كنيم كه پس از هر صحنه نمايشي يك قطعه موسيقايي اجرا شود. سعي كردم در فضاسازي موسيقي كه در اين كار بناست مورد استفاده قرار بگيرد، از مفهوم اصلي كه مد نظر سام بود بهره بگيريم و به زندگي معمولي افراد مخصوصا در ناحيه جنوب ايران بپردازم.
او افزود: من در دانشگاه سينما خواندم و نقشهاي كوچكي در بعضي فيلمها هم داشتهام و با اين فضا بيگانه نيستم، اما خودم را در اين حرفه، به عنوان بازيگر نميشناسم و در حال تلاش براي رسيدن به نقش خود هستم و دنبالكننده حرفه بازيگري نيستم.
هدايتي درباره سازبندي در موسيقي نمايش گفت: سازهاي نمايش بيشتر سازهاي الكتريكي و سينتي سايزر است و در جاهايي از دمام نيز بهره گرفتهايم. موسيقي اثر بر پايه زندگي عادي مردم است. اين پروژه يك كنسرت-نمايش نيست. من موسيقي اين اثر را از دل زندگي معمولي مردم و موسيقي اصيل ايران الهام گرفتم. هدايتي در پايان گفت: در اين كار شروه به عنوان يكي از فرمهاي اصيل موسيقي جنوب مبنا قرار گرفته است. هدف ما اين بود كه مخاطب تجربه موسيقايي و روايي متفاوتي را دريافت كنند.
زيبا درياسفر، ديگر بازيگر اين نمايش هم از بازگشت خود به صحنه پس از سالها گفت. او در اين باره يادآور شد كه هفت سال از صحنه دور بوده و در ادامه افزود: پس از اين سالها با نمايش «بيخوابي مردمان نجيب» به صحنه برگشتم. بعد از خواندن متن اين كار، علاقهمند شدم. خوشحالم كه بازگشت من با همكاري آقاي موسايي همراه شده است.