• 1404 يکشنبه 28 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6046 -
  • 1404 يکشنبه 28 ارديبهشت

رهبر انقلاب در ديدار هزاران تن از معلمان و فرهنگيان تبیین کردند

دولت هرمقدار خرج‌آموزش و پرورش‌كند سرمايه وافتخار است

خوشبختانه رييس‌جمهور محترم به مسائل آموزش و پرورش اهتمام ويژه‌اي ابراز مي‌كنند

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار هزاران تن از معلمان و فرهنگيان، چهره‌نگاري شايسته از معلم و ايجاد تصويري جذاب، با نشاط و دوست‌داشتني از معلم در افكار عمومي را ضروري و نيازمند كار هنري و رسانه‌اي دستگاه‌هاي مسوول دانستند و با نادرست خواندن ديدگاه‌هايي در خصوص برون‌سپاري برخي وظايف آموزش و پرورش، تاكيد كردند: ساختار جديد آموزش و پرورش بايد به‌گونه‌اي طراحي و متحول شود كه نتيجه آن، تربيت نسلي عالِم، با ايمان، ايران‌دوست، اهل كار و تلاش و اميدوار به آينده باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به اظهارات اخير رييس‌جمهور امريكا، ادعاي او درخصوص برقراري صلح از طريق قدرت را دروغ خواندند و با اشاره به تلاش دولت امريكا براي تحميل الگويي به كشورهاي عربي كه لازمه آن وابستگي مستمر به امريكا است، افزودند: مطمئنا اين الگو شكست خورده است و به همت ملت‌هاي منطقه هم امريكا از اين منطقه خواهد رفت و هم غده سرطاني رژيم صهيوني كه مايه فساد و جنگ و اختلاف است، ريشه‌كن خواهد شد. ايشان تاكيد كردند: جمهوري اسلامي به قدرت خود اضافه خواهد كرد و به كوري چشم دشمنان، به پيشرفت‌هاي چندين برابري دست خواهد يافت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود، هدف از اين ديدار را قدرداني از معلمان و تكريم جايگاه معلم دانستند و با تاكيد بر اينكه هر مقدار هزينه در بخش آموزش در واقع سرمايه‌گذاري براي آينده كشور است، افزودند: خوشبختانه رييس‌جمهور محترم به مسائل آموزش و پرورش اهتمام ويژه‌اي ابراز مي‌كنند و وزير محترم نيز از مديران برجسته و آشنا با مسائل اين دستگاه است. ايشان تحقق اهداف و افكار خوب را در گرو پيگيري مجدانه آنها دانستند و در ادامه به بيان چند نكته درباره معلمان پرداختند. رهبر انقلاب، گرامي‌داشت معلم اعم از مساعدت‌هاي معيشتي تا ساخت تصويري مبتكرانه و زيبا، با نشاط و دوست‌داشتني از معلم در افكار عمومي را وظيفه‌اي مهم برشمردند و افزودند: نتيجه گرامي‌داشت معلم و چهره‌نگاري از آن بايد به‌گونه‌اي باشد كه جامعه، معلم را شخصيتي جذاب، فعال، پرتلاش، با افتخار و سرافراز ببيند و شغل معلمي در صدر فهرست مشاغل مورد علاقه جوانان قرار گيرد. ايشان چنين تصويرسازي از معلم را نيازمند كار رسانه‌اي و هنري همچون توليد كتاب‌هاي داستاني، فيلم و پويانمايي دانستند و گفتند: انجام اين كارها برعهده دستگاه‌هاي تبليغاتي همچون صداوسيما و وزارت ارشاد است كه البته آموزش و پرورش بايد اين كار را دنبال كند. رهبر انقلاب در بيان نكته‌اي ديگر، وجود درك درست از اهميت فعاليت و كار آموزشي معلمان را ضروري دانستند و افزودند: معلم فقط آموزش‌دهنده كتاب درسي نيست بلكه اخلاق، رفتار، نحوه حضور در كلاس و كيفيت تدريس و ويژگي‌هاي شخصيتي او همچون تواضع يا تكبر و نشاط يا سرخوردگي، براي دانش‌آموز شخصيت‌ساز و در او حتي بيش از پدر و مادر اثرگذار است و اگر معلم با اين درك و فهم سر كلاس حاضر شود، از گفتار و رفتار خود مراقبت ويژه‌اي خواهد كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكته‌اي ديگر با تاكيد بر اهميت دانشگاه فرهنگيان و مراكز تربيت معلم گفتند: اين دانشگاه متعلق به آموزش و پرورش است و برخي نظرات درباره الحاق آن به دستگاه‌هاي ديگر به مصلحت نيست. ايشان با اشاره به ضوابط تعيين شده در دوره شهيد رييسي براي ورودي‌هاي اين دانشگاه تاكيد كردند: نگذاريد آن ضوابط تضعيف شود، چراكه كيفيت اين دانشگاه بايد به‌گونه‌اي باشد كه ساخت معلم تراز و موردنياز از آن قابل تحقق باشد. رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان به بيان چند نكته درباره آموزش و پرورش پرداختند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكته اول با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش نهادي حكومتي و وابسته به دولت است، وظيفه دولت اسلامي را ارتقاي علمي، فني، حرفه‌اي و ايماني دانش‌آموزان خواندند و افزودند: اينكه گاهي در گوشه و كنار و حتي در خود وزارتخانه، زمزمه‌هايي مبني بر سپردن بخش‌هايي از آموزش و پرورش به خارج از آن مطرح مي‌شود به معني ايجاد نوعي ملوك‌الطوايفي و كاري غيرقابل قبول است. ايشان با اشاره به مخالفت قاطع خود با درخواست‌هاي برخي مسوولان ارشد سابق براي انجام اين كار به بهانه هزينه‌هاي زياد آموزش و پرورش گفتند: تربيت فكري و فرهنگي نسل نو وظيفه و حق دولت و آموزش و پرورش نيز متعلق به دولت است كه دولت در عين پاسخگويي در قبال انجام اين وظيفه بايد به هزينه كردن براي آموزش و پرورش و رشد آن افتخار كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ارتباط ميليون‌ها دختر و پسر از سنين ۶ تا ۱۸ سال با آموزش و پرورش را فرصتي بي‌بديل برشمردند و با طرح اين پرسش كه اگر اين جمعيت عظيم ميليوني خوب تربيت نشود چه پاسخي در پيشگاه خداوند و آيندگان خواهيم داشت، از اين منظر به نكته دوم يعني بهبود ساختار آموزش و پرورش پرداختند. ايشان با تاكيد بر اينكه ساختار آموزش و پرورش بايد در جهت تربيت علمي، فرهنگي و ايماني دانش‌آموزان باشد، ساختار كنوني را در اين زمينه كارآمد ندانستند و افزودند: يكي از وظايف دولت در برنامه هفتم پيشرفت، طراحي ساختار جديد سازماني آموزش و پرورش است كه ضروري است اين كار را با رويكرد تحولي و متناسب با نيازها به بهترين وجهه دنبال شود. رهبر انقلاب، ترميم سند تحول آموزش و پرورش و جلوگيري از توقف نقشه راه اين سند را كه از زمان شهيد رييسي آغاز شده است، ضروري خواندند و گفتند: كساني بايد ساختار جديد آموزش و پرورش را تنظيم كنند كه هم ماهر و برخاسته از اين دستگاه و داراي شناخت از آن باشند و هم متعهد به دين و استقلال كشور باشند تا براساس ساختار جديد، جوانان و نوجواناني عالِم، با ايمان، ايران‌دوست، اهل كار و تلاش و اميدوار به آينده تربيت شوند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اهميت كتاب‌هاي درسي و توصيه‌هاي سابق، گنجاندن مواردي همچون اسامي دانشمندان اسلامي يا برگ‌هايي از اسناد لانه جاسوسي در كتاب‌هاي درسي را لازم اما ناكافي دانستند و افزودند: كتاب درسي بايد از لحاظ محتوا شيرين و جذاب باشد به‌گونه‌اي كه مباحث سنگين علمي با زبان ساده و شيرين به دانش‌آموز منتقل شود و از لحاظ قالب و شكل ظاهري نيز منطبق با اصول زيباشناسي باشد درحالي كه اكنون اين‌گونه نيست. ايشان تاكيد كردند: موسسه و دست‌اندركاران تدوين كتاب‌هاي درسي بايد صددرصد از ايمان ديني و سياسي و تعهد لازم به اصول و مباني و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب برخوردار باشند. رهبر انقلاب، گسترش مراكز فني و حرفه‌اي را كه باعث وارد شدن زودتر جوانان ماهر به بازار كار و موجب جلوگيري از بيكاري جوانان است، ضروري دانستند و در بيان نكته‌اي ديگر از مسائل نيازمند توجه در آموزش و پرورش گفتند: مساله عدالت آموزشي كه در سخنان مسوولان كشور به آن توجه زيادي مي‌شود، همواره مورد تاكيد بوده است البته عدالت آموزشي به معني غفلت از استعدادهاي برتر نيست و توجه به پديده‌اي همچون سمپاد و كمك به جوانان بااستعداد براي جهش‌هاي بزرگ‌تر نه تنها مخالف عدالت نيست بلكه عين عدالت آموزشي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكته پاياني از مسائل مربوط به آموزش و پرورش، به غفلت از معاونت پرورشي و حذف آن در گذشته با استدلال‌هاي غلط اشاره كردند و افزودند: خوشبختانه اكنون به مسائل پرورشي توجه خوبي وجود دارد كه بايد كارها در اين زمينه به بهترين وجه دنبال و انجام شود. ايشان در بخش پاياني سخنانشان با اشاره به اظهارات رييس‌جمهور امريكا در سفر اخير به منطقه، خاطرنشان كردند: بعضي از حرف‌هاي رييس‌جمهور امريكا در اين سفر آن‌قدر سطح پايين و مايه سرافكندگي گوينده آن و ملت امريكا است كه اساسا لايق جواب دادن نيست. رهبر انقلاب بخشي از اظهارات ترامپ را مبني بر اينكه مي‌خواهد از قدرت براي صلح استفاده كند، دروغ خواندند و افزودند: او و دولت‌هاي امريكا كي از قدرت براي صلح استفاده كرده‌اند؟ آنها از قدرت براي قتل عام غزه و جنگ‌افروزي در هر جاي ممكن و حمايت از مزدوران خود استفاده كرده‌اند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي استفاده از قدرت براي صلح و امنيت را ممكن دانستند و گفتند: بر همين اساس است كه جمهوري اسلامي به كوري چشم دشمنان، هر روز بر قدرت خود و كشور اضافه خواهد كرد اما آنها با استفاده از قدرت، بمب‌هاي ۱۰ تُني به رژيم صهيوني دادند كه روي سر كودكان غزه و بيمارستان‌ها و خانه‌هاي مردم در آنجا و لبنان و هر جاي ديگر كه بتوانند بريزند. ايشان با اشاره به سخنان قبلي رييس‌جمهور امريكا مبني بر اينكه كشورهاي منطقه، بدون امريكا حتي ۱۰ روز هم نمي‌توانند به زندگي خود ادامه دهند، خاطرنشان كردند: او در معاملات و پيشنهادهاي كنوني خود در پي تحميل اين الگو به آنهاست درحالي كه اين الگو، يقينا شكست‌خورده است و به همت ملت‌هاي منطقه، امريكا از اين منطقه بايد برود و خواهد رفت. رهبر انقلاب، رژيم صهيونيستي را مايه فساد، جنگ و اختلاف در منطقه خواندند و تاكيد كردند: رژيم صهيوني كه غده‌اي سرطاني، خطرناك و مهلك‌است حتما بايد از اين منطقه بركنده شود و بركنده خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اصول و منظومه ارزشي جمهوري اسلامي را كه مبناي حركت آن در اين منطقه پر فراز و نشيب است، اصولي مشخص و روشن خواندند و افزودند: ايران امروز قابل مقايسه با گذشته نيست و به توفيق و فضل الهي و به كوري چشم دشمنان و برخلاف خواست آنان، ايران عزيز پيشرفت كرده و پس از اين نيز جوانان ما خواهند ديد كه با همكاري خود آنان، كشور چندين برابر بيش از اين، پيشرفت خواهد كرد.  در ابتداي اين ديدار وزير آموزش و پرورش با بيان گزارشي به توضيح برنامه‌ريزي‌ها و اولويت‌ها در اجراي سند تحول بنيادين اين دستگاه پرداخت. «برخورداري وزارت آموزش و پرورش از حمايت ويژه رييس‌جمهور در اجراي برنامه‌هاي تحولي و كاهش تبعيض آموزشي»، «بازتدوين برنامه‌هاي درسي با افزايش سهم مهارت‌آموزي و توجه به نيازهاي روز جامعه»، «تمركز بر ارتقاي كيفي مدارس دولتي»، «بهبود استانداردهاي علمي و زيرساختي مراكز تربيت معلم»، «اخذ مجوز ۸۵ هزار استخدام جديد»، «افزايش ضريب نفوذ مدارس سمپاد در مناطق كمتربرخوردار» و «توجه به نقش ويژه مدارس به عنوان مهم‌ترين كانون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي» از محورهاي گزارش آقاي عليرضا كاظمي در اين ديدار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون