پورشههاي ايران از مرز 1700 دستگاه گذشت
گروه اقتصادي| بدون ترديد پورشه نماد ثروت در اين روزهاي ايران است. وقتي تصادف پورشه و عكس لاشه زردرنگ به جا مانده از اين خودروي گرانقيمت در ايران آن طور در شبكههاي اجتماعي ميگردد و فضايي را از آن خود ميكند، معلوم ميشود اين پورشه است كه نماد ثروت در گروه كوچكي از ايرانياني است كه بنا ندارند ثروتشان را پنهان كنند. پاي پورشه اما ديري نيست كه به ايران باز شده است. درست در دوران زمامداري دولت عدالتمحور و مهرورز بود كه صداي پاي خودروهاي لوكس به گوش رسيد. از مازاراتي و پورشه تا بنز و بيام دبليو و... وقتي مرضيه وحيددستجردي، وزير بهداشت دولت پيشين دست به افشاگري زد كه با ارز دارو خودروي لوكس و پورشه وارد ميكنند، همين نماد ثروت، با خشم و نفرت بخش عظيمي از جامعه ايران روبهرو شد. در حالي كه جامعهشناسان و كارشناسان اين حوزه درباره اثرات تظاهر به ثروت سخن ميگويند، نگاهي به آمار خودروهاي لوكس، كه البته لوكس بودنشان تنها با قيمت سنجيده ميشود، نه با ديگر مولفههايي كه ميتواند خودرويي را در دسته خودروهاي لوكس جاي دهد، بيراه نيست. بررسيها نشان ميدهد هر چند در سال گذشته تنها 133 دستگاه خودروي گرانقيمت لوكس با حجم موتور بيش از 2500 سيسي راهي ايران شده است اما در كل نزديك به صد هزار خودروي لوكس گرانقيمت در ايران تردد ميكند. اين حجم بالاي خودرو از سال 1388 راهي ايران شده و درست در سالهاي مضيقه ارزي و تنگ شدن حلقه تحريمها هر سال بين 16 تا 18 هزار دستگاه خودروي لوكس راهي ايران شده است. واردات خودروهايي از اين دست در دولت يازدهم محدود شد و در سال 1392 واردات به چهار هزار و 15 دستگاه و در سال 1393 به 133 دستگاه رسيد. بر اساس اين گزارش در ميان خودروهاي لوكس پورشه اما جايگاهي ديگر را از آن خود كرده است. در حالي كه سال 1390، سرآغاز تحريمهاي جديد عليه ايران بود و غرب با ممنوعيت فروش بنزين نشان داد كه ميخواهد ايران را در مضيقهاي جدي قرار دهد، اما واردات خودروي پورشه بر اساس گزارش اقتصادنيوز در اين سال به 569 دستگاه رسيد و در سال 1391 نيز در حالي كه بحران ارزي خود را نشان داده بود 502 دستگاه از اين خودرو وارد ايران شد. نمودار زير نشان ميدهد از سال 1388 تاكنون چند دستگاه پورشه راهي ايران شده است و چند نفر از ثروتمندان ايراني پورشه را در پاركينگ خانههاي گرانقيمت خود جاي دادهاند.