خبر
ترخيص ۵ زن معتاد به دليل نبودِ جا
فريد براتي سده؛ رييس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور از ترخيص ۵ زن معتاد متجاهر مبتلا به «اچآيوي» به دليل نبودِ محلي براي نگهداري آنان خبر داد و گفت: «طبق تعاملات انجام شده ميان سازمان بهزيستي و دستگاههاي مختلف از جمله ناجا، وزارت بهداشت، شهرداري و ستاد مبارزه با مواد مخدر بر رقم 15هزار نياز ظرفيتي معتادان متجاهر به توافق رسيديم. مسوولان ناجا معتقد بودند كه از ميان 15 هزار معتاد متجاهر، هزار نفر زن هستند. از 500 ظرفيت، فقط 190 زن معتاد متجاهر به ما تحويل داده شد . در ميان زنان معتاد متجاهري كه به سازمان بهزيستي تحويل داده شدند 3 نفر باردار و 5 نفر به ويروس اچآيوي مبتلا بودند و يك نفر نيز زير 18 سال بود و بايد براي معالجه به بيمارستانهاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي اعزام ميشد تا پس از طي روند درمان به وضعيتش رسيدگي شود. آن 3 معتاد باردار به يكي از مراكز مادر و كودك اعزام شدهاند و تحت پوشش و درمان آن مركز قرار دارند تا پس از زايمان، براي بهبود وضعيت آنها تصميم مناسبي بگيريم. مساله فعلي سازمان بهزيستي، وضعيت
5 معتاد متجاهري است كه به ويروس اچآيوي مبتلا هستند.» ايسنا
حساب سرانگشتي از بهصرفهبودن «فيلتردوده» يا «اتوبوس نو»
با ۵۰۰ ميليارد تومان چند فيلتر دوده ميتوان خريد؟ نصب فيلتر دوده روي ۱۰ هزار اتوبوس تا چند درصد باعث كاهش آلودگي هوا ميشود؟ با ۵۰۰ ميليارد تومان چه تعداد اتوبوس نو ميتوان تهيه كرد؟ آيا در حال حاضر امكان مالي و فني براي نوسازي همه اتوبوسهاي فرسوده تهران وجود دارد؟ اينها سوالاتي است درباره فيلتر دوده و اتوبوس نو و سرنوشت يك انتخاب اثرگذار. يك كارشناس حوزه آلودگي هوا به اين سوالات ايسنا پاسخ ميدهد. به گزارش ايسنا، در حالي اولين ماه از فصل زمستان را ميگذرانيم كه شاخص غلظت آلايندهها در تعدادي از شهرها از جمله تهران بالا رفته و هوا آلوده است. طي سالهاي اخير كمتر مسوولي بوده كه در مورد خطرات ناشي از آلودگي هوا براي سلامتي و جان مردم و ضرورت حل اين بحران سخنراني نكرده باشد اما متاسفانه شاهديم كه تعدادي از اينها به پاي عمل كه ميرسند، نهتنها همه اين حرفها را فراموش ميكنند بلكه چوب لاي چرخ حل معضلات آلودگي هوا هم ميگذارند و حتي برخي از اين تصميمگيران در برابر حرفهاي غير علمي سكوت ميكنند. مصداق بارز اين وضع را ميتوانيم در عملكرد اخير شوراي شهر تهران ببينيم؛ شورايي كه حدود سه هفته پيش در جريان بررسي بودجه توسعه حمل و نقل و تخصيص
سه هزار ميليارد تومان از محل فروش اوراق مشاركت، رديف بودجه خريد فيلتر دوده را براي اتوبوسها حذف و اعلام كرد: بهتر است به جاي نصب فيلتر دوده اتوبوسهاي نو خريداري شود. ايسنا