• 1404 سه‌شنبه 13 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3481 -
  • 1394 پنج‌شنبه 13 اسفند

در كنفرانس مطبوعاتي «نخستين نشست پژوهشي مطالعات رسانه در ايران» مطرح شد

نشست‌ها نمي‌توانند چالش آزادي بيان در رسانه را حل كنند

اعتماد| نخستين نشست پژوهشي مطالعات رسانه در ايران قرار است ارديبهشت ماه سال آينده برگزار شود. روز گذشته دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامي، ميزبان خبرنگاران شد تا با توضيح برگزاركنندگان، به استقبال رويدادي برود كه به گفته آنان قرار است قدمي باشد براي پر كردن شكاف ميان حوزه نظري ارتباطات و حوزه عملي رسانه.  رييس دانشكده علوم ارتباطات و مطالعه رسانه در ابتداي اين نشست تاكيد كرد عمده فعاليت‌هاي انجام شده در حوزه مطالعات رسانه، به لحاظ تاريخي و جغرافيايي مربوط به دنياي غرب است كه توسط آنان روي رسانه‌هاي كشورهاي جهان سوم انجام مي‌گيرد در حالي كه كشورهاي مشرق زمين، خود كمتر چنين مطالعاتي را به صورت بومي انجام داده‌اند. وحيد عقيلي با اشاره به اينكه ايران پس از انقلاب همواره مركز اخبار بوده است، گفت: «خبرنگاران و سردبيران معروف‌ترين رسانه‌هاي جهان آرزو دارند كه تجربه يك ماه كار در ايران را داشته باشند، با قاطعيت مي‌گويم كه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران موقعيت خود را دست‌كم مي‌گيرند. حالا كه پس از توافق هسته‌اي هر ماه وزرا و سران كشورهاي غربي به كشورمان رفت و آمد دارند، مويد اين است كه كشورمان هميشه نقطه ثقل خبر در خاورميانه است و همين نشان دهده ضرورت انجام مطالعات رسانه در كشورمان است.» به گفته عقيلي، نشست مطالعات رسانه در ايران قرار است در همين راستا برگزار شود.  پژوهشگر حوزه رسانه و دبير نشست پژوهشي مطالعات رسانه در ايران با يادي از مرحوم كاظم معتمدنژاد و با اشاره به اينكه او معتقد بود دانشگاه‌ها به صورت تئوريك كار مي‌كنند و جاي كار تجربي در آكادمي خالي است، گفت: «من فكر مي‌كنم هنوز هم اين فاصله بين دانشگاه و رسانه پر نشده و اين سلسله نشست‌ها مي‌تواند اين فاصله را با پژوهش پر كند.» مجيد رضاييان اعلام كرد كه نشست سال آينده با چهار محور برگزار مي‌شود: بررسي چيستي رسانه، نقد و بررسي نظريات غربي و پيگيري مدل‌هاي بومي، تطبيق مطالعات رسانه‌ و بررسي مدل‌ها، بررسي مطالعات رسانه در ايران و يافته‌هاي بسياري كه هيچ كدام مدون نشده‌اند و در آخر رسيدن به نتايج و مدل‌هايي كه مورد استفاده عملي روزنامه‌نگاران و سازمان رسانه قرار بگيرد. رضاييان در توضيح بيشتر نكته آخر گفت: «تا زماني كه ما در مورد «آزادي بيان» چالش داشته باشيم، نمي‌توان انتظار داشت كه نتايج اين سلسله نشست‌ها مشكل رسانه را حل كند. چالش‌هايي هست كه ماهيت كار رسانه را زير سوال مي‌برند اما ما كار خودمان را مي‌كنيم و اميدواريم اين پروژه در سال‌هاي 95 و 96 به نتايج مورد نظر برسد. » معاون دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نيز با ابراز اميدواري از اينكه نتايج نشست پژوهشي مطالعات رسانه در ايران مورد استفاده پژوهشگران و روزنامه‌نگاران قرار بگيرد، پرداختن به رسانه‌هاي نوظهور و شبكه‌هاي اجتماعي را به عنوان بخشي از حوزه چيستي رسانه مورد تاكيد قرار داد و گفت: «همه ما رسانه‌هاي اجتماعي و نقش ملموسي كه در انتخابات هفت اسفند بازي كردند را ديديم و شكي نيست كه پرداختن به اين رسانه‌ها هم بايد بخشي از نشست مطالعات رسانه باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون