كتابخانه
آشنايي مقدماتي با فلسفه
اين كتاب نگاهي است اجمالي به فلسفه 300 سال اخير غرب كه به زباني ساده مهمترين فيلسوفان دوره روشنگري تا امروز را معرفي ميكند. از برجستهترين آثار فلسفي آنان ياد ميكند، رايجترين اصطلاحات فلسفي اين دوره را به مختصرترين شكل توضيح ميدهد و اشاراتي روشنگر به مهمترين بحثهاي آنان دارد. كتاب، از نظر تاريخي به چندين فصل تقسيم شده است؛ از دوران باستان و مسيحيت آغاز ميكند، به فلسفه سدههاي نخستين عصر جديد و دوره روشنگري ميپردازد و پس از مرور استادان انديشه و امر مطلق، آزادي و عدالت اجتماعي در سده 19 ميلادي، به جهان و انسان در اواخر سده 19 ميلادي، نگاهي نو مياندازد و سپس نسيمي تازه در متافيزيك آغاز سده 19 ميلادي، فلسفه در مرزهاي منطق و علم، كنش خردمندانه در نبرد ايدئولوژيها و راههاي نوين فلسفه را مورد بررسي قرار ميدهد. هر فصل با مقدمهاي آغاز ميشود كه نگاهي كلي به آن دوره تاريخي دارد. سپس به كمك معرفي مختصر سرواژه فلسفي و بحث فلسفي آنچه در مقدمه آمده ژرفتر بيان ميشود. در پايان كتاب، براي برخي كلمات و جملات كتاب كه به بسط بيشتري نياز دارند، در قالب «يادداشتها» توضيحاتي ارايه شده و نويسنده ضمن اينكه عنوانهاي آلماني و انگليسي كتابها را در اين بخش آورده است، در «كتابنامه» از كتابهاي مهم فلسفياي ياد كرده است كه برخي از آنها به فارسي ترجمه و منتشر شدهاند. مخاطبان «نگاهي اجمالي به فلسفه از روشنگري تا امروز» كساني هستند كه ميخواهند با فلسفه اين دوره آشنايي مقدماتي پيدا كنند از اين رو براي فهميدن كتاب پيش زمينه خاص فلسفي لازم نيست.
مقدمهاي بر نظرسنجي استاندارد
بدون شك ارتباطات و رسانهها بدون ابزار نظرسنجي به مشكل برميخورند و نميتوان اين روش جمعآوري دادهها را از كانون روش شناختي اين رشته كنار گذاشت. براي دانشجويان اين رشته نيز آسان نيست كه پاسخ سوالهاي روش شناختي تخصصي خود را بيابند. كتاب «نظرسنجي در علوم ارتباطات و رسانه ها» قصد دارد اين خلأ را پر كند. از سويي قصد دارد مقدمهاي بر نظرسنجي استاندارد باشد و براي اين منظور حوزههاي مضمونياي چون مسائل مصرف رسانهها و ارزشگذاري آنها، مسائل اثرات يا حوزههايي مانند نگرشهاي ارتباط گيرندگان يا رفتارهاي مصرف رسانه و اوقات فراغت را مورد تحقيق قرار ميدهد و از سوي ديگر ميخواهد راهنمايي عملي براي كارهاي تحقيقي دانشجويان باشد. بنابراين روشهاي تحقيقي حاضر را نظاممند و دستهبندي كرده تا يافتههاي تحقيقي بر مبناي آنها استوار شوند. فصل اول كتاب، «نظرسنجي استاندارد شده به عنوان روش تحقيق علمي-تجربي» شامل بحث مشروحي درباره مباني نظرسنجي استاندارد است. فصل دوم، «مصاحبه به مثابه موقعيت اجتماعي» است كه به اثرات تعاملي مصاحبه بر انحراف نتايج تحقيق ميپردازد. فصل سوم، «صورتبندي پرسشنامه» را توضيح ميدهد و فصل چهارم، «حالتهاي پرسشنامه» است كه سه حالت را براي اجراي پرسشنامه برميشمارد. در فصل پنجم، «گونههاي نظرسنجي» آورده شده و در نهايت، فصل ششم، چگونگي «اجراي پرسشنامه» را بررسي ميكند. كتاب فوق، در درجه اول براي دانشجويان علوم رسانه و ارتباطات و نيز براي ساير علاقهمندان، در شش فصل و حوزههاي مضموني متمايزي تدوين شده است و تلاش شده هر فصل تا حد امكان به صورت جامع مطرح شود تا فصول كتاب، مستقل از يكديگر نيز قابل فهم باشند.
مفاهيم بنيادي روانشناسي يونگي
كارل گوستاو يونگ، روانپزشك سوييسي و بنيانگذار مكتب روانشناسي تحليلي بود. اودر ۲۶ جولاي ۱۸۷۵ در كسويل سوييس متولد شد. اكثر اعضاي خانواده او روحاني بودند اما او اين سنت را ادامه نداد و تصميم گرفت در دانشگاه بازل مشغول به تحصيل شود. يونگ در دانشگاه زيستشناسي، جانورشناسي، ديرينشناسي و باستانشناسي خواند و مكاشفات خود را تنها به اين موارد محدود نكرد و در فلسفه، اساطير، ادبيات مسيحي و همچنين مذهب نيز مطالعه كرد. در اين كتاب مفاهيم بنيادي روانشناسي يونگي به قلم دو تن از معروفترين مفسران انديشه يونگ معرفي شده است. خانم ماري لوئيز فن فرانتس كه همكار يونگ نيز بود، در دو مقاله «فرآيند تفرد» و «انسان كيهاني» به چگونگي و زير و بمهاي جريان خوديابي انسان رسيدن به تماميت ميپردازد و چنانكه رسم اينگونه بررسيهاست، به اسطورهها و داستانهاي پريان ديگر كشورها هم اشاره ميكند. دو مقاله «شناخت نفس» و «رويارويي با شخصيت مهتر» را ادوارد افادينجر، كه او نيز از بزرگترين شارحان و مفسران انديشههاي يونگ به شمار ميرود، نوشته است. ادينجر به ساختمان روان آدمي وجود دو مرز آگاهي در آن و چگونگي برخورد، ملاقات و رويارويي اين دو مركز با يكديگر ميپردازد و ما را براي وقع چنين رويدادي آماده ميكند.
احياي جمهوريخواهي كلاسيك
نخستين جمهوريهاي بدون برده در ايتاليا در پايان سدههاي ميانه پديد آمد اما نخستين بودن به معني بهترين بودن نيست. نظريهپردازان سياسي گاهي درهاي حكمتي را كه انديشمندان پيشين فراهم آورده و بررسي كردهاند، از ياد ميبرند. نويسنده ايتاليايي كتاب «جمهوريخواهي» با پرداختن به رفتار انتخاباتي مردم ايتاليا در 13 مه 2001 معتقد است اكثريت ايتالياييها با راي خود نشان دادند كه آزادي پيگيري منافع خود را مهمتر از احترام به حاكميت قانون ميدانند. آنها با انتخاب سيلويو برلوسكوني، نشان دادند گويا از نظر آنها ايرادي ندارد كه منافع عمومي تابع منافع جناحي شود و يك دولت قوي را به دولتي كه سنگ حقوق مدني را به سينه بزند ترجيح ميدهند. ويرولي با اين مقدمه، انگيزه خود را از نگارش كتاب اينگونه مطرح ميكند كه اميدوار است انديشههايش درباره موثرترين راههاي تقويت روحيه مدني در جوامع دموكراتيك، انديشههايي كه از اين زاويه ايتاليايي در ميان ميگذارد، براي شهروندان و رهبران امريكايي سودمند باشد. كتاب در شش فصل تنظيم شده و آن را آنتوني شاگار از ايتاليايي به انگليسي و حسين افشار از انگليسي به فارسي ترجمه كرده است. عناوين فصول اين كتاب عبارتند از تعبير تازهاي از جمهوريخواهي- آغاز داستان از ايتاليا- آرمان شهر نوين آزادي- ارزش آزادي در جمهوري- جمهوريخواهي، ليبراليسم، جمعگرايي- فضيلت در جمهوري- ميهندوستي در جمهوري. اثر حاضر صرفا كندوكاوي تاريخي نيست؛ ويرولي خواستار احياي جمهوريخواهي كلاسيك در دوران معاصر ميشود. در حالي كه دموكراسي ليبرال امروزي تاكيدش بر حقوق طبيعي و غيرقابل سلب شهروندان و آزادي آنان از مداخله حكومت است، جمهوريخواهي كلاسيك
بر حاكميت يكسان قانون براي تضمين آزادي از زورگويي خودكامانه تاكيد دارد. كتاب مدعي است تعريف دوم از آزادي در يك جمهوري آزاد، هم به لحاظ فلسفي و هم از جنبه علمي، به ويژه در جو فعلي بيعلاقگي و بدبيني به سياست و حكومت، تعريف بهتري است. بحث ويرولي دفاع جانانه و پر احساسي از احياي جمهوريخواهي براي نجات احساس ميهن دوستي و مشاركت مدني از چنگ عوامفريبان و تقويت نهادهاي دموكراتيك براي رويارويي با چالشهاي آينده نامعلوم و پرتكاپوي ما است.