• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

زيرگذر

جعفري‌جلوه ديگر به فارابي نمي‌رود

محمدرضا جعفري‌جلوه رفتنش را از بنياد سينمايي فارابي تاييد كرد. مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در گفت‌وگو با ايسنا با تاييد رفتنش از بنياد سينمايي فارابي از ارايه توضيحات بيشتر خودداري كرد.
پس‌ از آنكه محمد سرافراز جايگزين عزت‌الله ضرغامي شد، خبرهاي مختلفي مبني بر بازگشت مديران سينمايي به تلويزيون منتشر شد. فعلا خبر بازگشت محمد احساني و محمدرضا جعفري‌جلوه دو مدير سينمايي به صدا و سيما، تاييد شده است. در پي انتصاب محمد سرافراز به عنوان رييس جديد سازمان صدا و سيما و احتمال جابه‌جايي بسياري از مديران اين رسانه، حضور برخي مديران فعلي سازمان سينمايي كشور در صدا و سيما قوت گرفت.  خبر بازگشت محمد احساني، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي نخستين خبري بود كه توسط رييس سازمان سينمايي تاييد شد. حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي در حاشيه اختتاميه هشتمين جشنواره «سينما حقيقت» با تاكيد بر تغيير برخي مديران در سازمان سينمايي گفت: تغيير مديريت در معاونت نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي قطعي است و خوشبختانه تعامل خوبي بين سازمان سينمايي و صدا و سيما برقرار است و بر اساس اين تعامل است كه محمداحساني به تلويزيون برمي‌گردد.  روزنامه سينمايي صبا صبح ديروز در خبري با اشاره به بازگشت احساني به صدا وسيما آورده است: شنيده مي‌شود محمد احساني از سازمان سينمايي به تلويزيون منتقل و مدير شبكه دو مي‌شود.  محمدرضا جعفري‌جلوه، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، دومين مدير سينمايي است كه صبح ديروز خبر بازگشتش به صدا وسيما منتشر شد. خبري كه جعفري جلوه هم آن را تاييد كرد.
جعفري‌جلوه پيش‌تر درباره تغيير سمت مديريتي‌اش گفته بود: در حال حاضر در فارابي هستم و كارها را مرتب مي‌كنم و در مورد اينكه ممكن است چه سمتي را در سازمان صدا و سيما داشته باشم، صحبتي نمي‌كنم.
گفته مي‌شود، سياست‌هاي سينمايي، كوچك‌سازي بنياد سينمايي فارابي است و در اين راستا قرار است وظايف اين بنياد به سازمان جشنواره‌ها و موسسه سينما شهر منتقل شود و ماموريت‌هاي اين بنياد 31 ساله در حد تاييد فيلمنامه و مشاركت درساخت فيلم محدود شود.
از سوي ديگرشنيده‌ها حاكي از اين است كه جعفري جلوه در سمت مدير شبكه تهران به صدا و سيما بازمي‌گردد.

پاسخ‌هاي پوراحمد درباره برخي حواشي

رُك‌گويي، يكي از ويژگي‌هاي من است

كيومرث پوراحمد نسبت به برخي بازتاب‌هاي نادرست سخنانش در چند روز اخير و نحوه انتشار فيلم «پنجاه قدم آخر» سخن گفت.
اين كارگردان سينما در گفت‌وگويي با ايسنا، در پاسخ به اينكه چرا نسخه عرضه شده در شبكه نمايش خانگي از فيلم «پنجاه قدم آخر» با عكسي منتشر شده است كه سكانس مربوط به آن در فيلم وجود ندارد؟ گفت: بعد از جشنواره و قبل از اكران عمومي 13 دقيقه از فيلم حذف شد، در حالي كه آن صحنه‌ها نه اهانتي به كسي بود و نه وزارت ارشاد با آن صحنه‌ها مشكلي داشت، ولي گفتند منطقي نيست. در همان مقطع اكران فيلم گفتم اجازه بدهيد منطقش را مردم تشخيص بدهند، اما اين امكان فراهم نشد. به‌گمانم، شايد ماجراهايي پشت پرده وجود داشت و دارد كه سر فيلم «پنجاه قدم آخر» خراب ‌شد.
پوراحمد درباره عكسي كه روي سي‌دي فيلم «پنجاه قدم آخر» آمده است و در فيلم اين صحنه وجود ندارد، نيز تصريح كرد: در همان زمان اكران فيلم هم، اين تصوير را روي بنرهاي تيليغاتي فيلم زدند كه بابك حميديان در حال شليك است. من همان زمان به پخش‌كننده گفتم كه اين كار پسنديده نيست. وقتي سكانسي حذف شده و عكس آن در تبليغات فيلم يا روي جلد سي‌دي فيلم قرار بگيرد، به هرحال تماشاگري كه حواسش جمع باشد، احساس مي‌كند از او سوءاستفاده شده، اما متاسفانه گوش شنوايي وجود نداشت.
 اين كارگردان در پاسخ به اينكه چرا در زمان اكران عمومي فيلم «پنجاه قدم آخر» سكوت كرديد، گفت: ترجيح دادم سكوت كنم. به نظر مي‌رسيد كه انجمن دفاع مقدس و وزارت ارشاد مشكلي با فيلم ندارند. برعكس مسوولان انجمن خيلي هم همراهي كردند ولي احتمالا همان ماجراهاي پشت پرده بود. تاكيد مي‌كنم «شايد». من كه خبر ندارم ماجراي پشت پرده چيست و چه كسي مي‌خواهد پنبه چه كسي را بزند. كيومرث پوراحمد كه طي چند روز گذشته در دانشگاه كرمان سخنراني داشته است در بخش ديگري از گفت‌وگويش با ايسنا نسبت به نحوه بازتاب صحبت‌هايش گفت: رُك‌گويي يكي از ويژگي‌هاي من است، كه در اين جامعه ظاهرا رك گويي ناپسند است. برخي انگار منتظر يك بهانه‌اند كه متاسفانه حرف‌هاي من يكي از آن بهانه‌ها شد. از طرف ديگر دوستاني هم هستند كه انگار منتظرند ببينند امثال من چه مي‌گوييم و بلافاصله حاشيه‌هاي بزرگ‌تر از اصل درست كنند. او تصريح كرد: اخيرا صحبت‌هايي از قول من در برخي‌ سايت‌ها نقل شده كه يا غليظ شده يا جابه‌جا شده. مثلا من اگر احمق را در مورد خودم گفته‌ام، «احمق» را در جاي ديگري مي‌گذارند كه مطلب را غليظ‌تر كنند. يا حرف‌هايي را كه من درباره معاونت سينمايي دولت قبل گفتم آورده‌اند به عنوان انتقاد از صدا‌وسيما. من در دوره آقاي ضرغامي يك سريال براي تلويزيون ساخته‌ام، چهار تله‌ فيلم ساخته‌ام و فيلم «اتوبوس شب» را كه كلي برايم امتياز آورده. من با آن دسته از مديران تلويزيون كه كار كرده‌ام رابطه خوبي داشته‌ام و هنوز هم دارم. يا با مديران سروش اصلا رابطه‌يي كاملا دوستانه داريم و حقش نيست كه اگر من درباره يك كارمند جزء آنجا چيزي مي‌گويم، اين حرف را بزرگ كنند و تعميم بدهند به كل «سروش».

«سلام مامان»، قصه بزرگسالانه‌يي كه كودكانه شد

اعتماد| «سلام مامان» جديدترين ساخته اصغر توسلي آماده نمايش شد. اين فيلم با حضور ستاره اسكندري، عليرضا جلالي تبار، صحرا فتحي، رابعه مدني، بابك الحاقي، ابوالحسن علي‌محمدي و دو بازيگر كودك با نام‌هاي يزدان آخوندي و مليكا پارسا ساخته شده و داستاني اجتماعي با حضور شخصيت‌هاي كودك را روايت مي‌كند. فيلم «سلام مامان» قصه‌يي است كه ارتباط ميان يك زن با يك پسربچه را به تصوير مي‌كشد. اين زن با نام ليلا (با بازي ستاره اسكندري) با مردي به نام مرتضي (با بازي عليرضا جلالي‌تبار) ازدواج كرده است. همسر مرتضي در اثر سرطان فوت كرده است و پسري كه حاصل ازدواج اول مرتضي بوده، با ليلا ارتباط برقرار نمي‌كند اما ليلا تلاش مي‌كند تا توجه پسربچه را به خود جلب كند.
اصغر توسلي با اشاره به اين مطلب كه اين قصه حال و هوايي كودكانه دارد، گفت: براي ساخت اين فيلم احساس كردم فيلمنامه نياز به بازنويسي دارد و بايد يك زن فيلمنامه را بازنويسي كند. به همين دليل فيلمنامه به «آزاده محسني» داده شد و در مراحل روخواني هم قصه با داستان متناسب شد، به گونه‌يي كه فيلمنامه اوليه كه براي كودكان نوشته نشده و صرفا فيلمي بزرگسالانه بود، در پايان به فيلمي كاملا درباره كودكان تبديل شد. در طول بازنويسي چند شخصيت كودك هم به فيلم اضافه شدند كه اين شخصيت‌ها با ماجراهايي كه خلق مي‌كنند باعث خواهند شد تا كودكان به سادگي اتفاق‌ها و رويدادهاي فيلم را دنبال كنند، هرچند فيلم مخاطب بزرگسال هم مي‌تواند داشته باشد. به گفته كارگردان فيلم سلام مامان، اين فيلم در مدت زماني هفده روزه در لوكيشن‌هايي همچون: يك خانه، يك دبستان، سالن ورزشي، كافي شاپ، محضر، خيابان و... مقابل دوربين رفته است. در ساخت اين فيلم مشاوران كودك و مشاوران حقوقي بر مراحل مختلف كار نظارت داشته‌اند. صحرا فتحي، رابعه مدني، بابك الحاقي، ابوالحسن علي محمدي و دو بازيگر كودك با نام‌هاي يزدان آخوندي و مليكا پارسا در اين فيلم ايفاي نقش كرده‌اند. اين فيلم محصول مشترك گروه فيلم و سريال شبكه دو سيما و موسسه فرهنگي- هنري نگين هستي است. در توليد اين فيلم عوامل زير حضور داشته‌اند: مشاورتوليد: حسن حجگذار، مدير تصويربرداري: غلامرضا آزادي، مدير صدابرداري: فرخ فدايي، طراح صحنه و لباس: فرانك شريفيان، طراح گريم: حجت بابايي، منشي صحنه: غزل عبدي، دستيار كارگردان و برنامه‌ريز: ندا غفاري و مدير توليد: امير حشمت زاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون