• 1404 پنج‌شنبه 16 مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3246 -
  • 1394 دوشنبه 28 ارديبهشت

بازار خودرو زير ذره‌بين «اعتماد»

افت قيمت‌ها در بازار بي‌مشتري خودرو

علت ركود در بازار خودرو اميدواري به مذاكرات هسته‌اي است

گروه اقتصادي| بازار خودرو همچنان درگير ركود است و فعلا كسي تمايلي به خريد خودرو ندارد. فعالان بازار بر اين باورند كه مشتريان قيمت‌هاي كنوني را بالاتراز توان خريد خود مي‌دانند و منتظرند اتفاق خاصي بيفتد و بازار را تحت تاثير قرار دهد تا شايد قيمت‌هاي نزولي براي خريداران جذابيت ايجاد كند. اين در حالي است كه بسياري از مشتريان در انتظار اتمام مهلت سه ماهه مذاكرات هسته‌اي و توافق به سر مي‌برند و معتقدند خريداران امروز در صورت به توافق رسيدن ايران و غرب در مساله هسته‌اي زيان قابل توجهي مي‌كنند. از سوي ديگر خودروسازان داخلي بر طبل گراني مي‌كوبند و در انتظار افزايش قيمت هستند. آنها افزايش هزينه توليد و دستمزد كارگران را در كنار نرخ تسهيلات بانكي مهم‌ترين عوامل بالا بردن قيمت محصولات داخلي عنوان مي‌كنند. بررسي ميداني «اعتماد» از بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد كه بازار خودرو ظرفيت افزايش قيمت را ندارد و در حال حاضر قيمت‌ها در مسير نزولي قرار گرفته‌اند. در واقع درخواست خودروسازان براي گران كردن محصولات، هيچ همخواني با روند بازار آزاد خودرو ندارد و به نظر مي‌رسد با بالا رفتن قيمت كارخانه خودرو مشتريان از اين هم كمتر شوند و ديگر رغبتي به خريد خودروهاي داخلي كه با كيفيتي پايين توليد مي‌شوند، نداشته باشند. اين را مي‌شود به راحتي از رفتار مشتريان بازار آزاد خودرو فهميد. در چنين شرايطي مشتريان ترجيح مي‌دهند يا از خريد خود منصرف شوند يا با بالابردن نقدينگي يك خودروي خارجي با كيفيت خريداري كنند. به گفته مير رضايي، نمايشگاهدار خودرو، ركود فعلي بازار خودرو سبب شده كه قيمت بسياري از خودروهاي داخلي در روزهاي اخير با نوسان‌هاي كاهشي همراه باشد؛ كاهش قيمت‌هايي كه دليل اصلي آنها بي‌رونقي و ركود حاكم بر بازار است. اين در حالي است كه بر اساس آخرين گزارش‌ها قيمت محصولات داخلي خودروسازان در بازار آزاد با كاهشي 100 هزار تا شش ميليون توماني مواجه شده است. ميررضايي علت ركود موجود در بازار خودرو را افزايش اميدواري مشتريان به آينده مذاكرات هسته‌اي و رفع تحريم‌ها و سروسامان گرفتن وضعيت خودروسازي در كشور با مناسب‌سازي قيمت‌ها مي‌داند. اين فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: اميدواري ايجاد شده در افكارعمومي درباره برداشته شدن تحريم‌ها و واقعي شدن قيمت‌ها به همين راحتي‌ها تغييرپذير نيست و شايد به همين دليل بعد از انتشار تفاهم اوليه صورت گرفته ميان ايران و كشورهاي غربي، انتشار خبر درخواست افزايش قيمت‌ها توسط خودروسازان هم نتوانست مشتريان را متمايل به خريد كند. در چنين شرايطي اما اعلام افزايش وام خودرو به 15 ميليون تومان در هفته گذشته هم نتوانست شرايط را تغيير دهد و رونق را به بازار راكد بازگرداند. در واقع فعالان بازار خودرو معتقدند كه اين افزايش وام تنها به رونق صنعت خودرو كمك مي‌كند و تغييري در فضاي بازار ايجاد نمي‌كند؛ بنابراين در‌صورتي‌كه دستورالعمل پرداخت اين وام صادر شود و پرداخت آن در روند اجرايي بانك‌ها قرار بگيرد، صنعت خودرو كه در سال‌جاري با افزايش 200 هزار دستگاهي توليد نسبت به سال قبل روبه‌رو شده بود از اين اقدام تاثير مي‌پذيرد؛ چرا كه به دليل شرايط درنظرگرفته شده براي اين وام، فروش شركت‌هاي خودروساز رونق مي‌گيرد. ميررضايي با اشاره به كساد بودن خريد و فروش خودرو در روزها و هفته‌هاي اخير، هدف از افزايش اين وام را بالابردن توان خريد مردم براي خريدخودروهاي صفر مي‌داند و معتقد است با اين اتفاق بازار خودرو زمين مي‌خورد. به عقيده فعالان بازار خودرو هر چند افزايش وام خودرو موجب رونق خودروسازي كشور مي‌شود، اما اين اتفاق به بازار خودرو زيان مي‌رساند، زيرا مصرف‌كننده ديگر تمايلي براي خريد خودرو از بازار ندارد و همين موضوع ممكن است به ركود بازار دامن زند. كارشناسان بازار خودرو معتقدند تا زماني كه تكليف مذاكرات هسته‌اي مشخص نشده، يكي از اقداماتي كه مي‌تواند منجر به خروج بازار از ركود فعلي شود اين است كه خودروسازان هزينه‌هاي مالي ساخت محصولات را مديريت كنند تا بتوانند قيمت تمام‌شده آنها را پايين آورند. يعني محصول تمام‌شده را با افزايش تيراژ و مديريت هزينه به حد قدرت خريد مردم برساند. البته واضح است كه اين كار يك مديريت جمعي مي‌طلبد. لازمه چنين كاري اين است كه كل كشور از صنايع پتروشيمي، حمل و نقل و... همكاري كنند تا هزينه‌ها كاهش پيدا كند. اين در حالي است كه تحولات در شرايط پرداخت وام تسهيلات هم مي‌تواند به عنوان دومين راهكار براي رونق بخشيدن به بازار خودرو نتيجه مثبتي را به دنبال داشته باشد. اين در حالي است كه با توجه به نرخ تورم 14 درصدي، اگر وام خودروي 21 درصدي دريافت شود اين خودرو ظرف چهار سال 30 درصد گران‌تر خريداري مي‌شود و همچنين بايد هفت درصد بيشتر بهره داد. از همين رو شايد بهتر باشد كه دولت در مسيري گام بردارد كه نرخ تورم و نرخ بهره بانكي را به هم نزديك كند. اما به هر حال مشكل اصلي بازار خودرو متناسب نبودن قدرت خريد مردم و قيمت خريد خودروهاست و تا زماني كه قيمت‌ها با قدرت خريد مردم متناسب نشود مشكلات اين بازار حل نخواهد شد. به نظر كارشناسان حتي شرايط خريد خودرو با وام 15 ميليون‌توماني كه ماهيانه در حدود 400هزارتومان قسط دارد. پرداخت اين اقساط از توان خيلي‌ از افراد جامعه خارج است. از طرفي افزايش وام‌ها مي‌تواند تاثير اندكي در اين بازار داشته باشد و بستگي به شرايط بازپرداخت اين تسهيلات دارد. بهره‌هاي اين وام‌ها كم نيست، با اين بهره بالا مي‌توان از ليزينگ‌ها هم استفاده كرد. ليزينگ‌ها در يك دوره‌اي، 50 درصد سهم بازار خودرو را در دست داشته‌اند. بررسي بازار خريد و فروش آزاد خودرو در پايتخت نشان مي‌دهد، بازار خودرو در حالي از ركود فصلي و عدم تمايل خريد مشتريان رنج مي‌برد كه قيمت برخي خودروهاي داخلي تا شش ميليون تومان و برخي خودروهاي خارجي تا هشت ميليون تومان كاهش پيدا كرده است. به گزارش «فارس» بررسي بازار محصولات ايران خودرو نشان مي‌دهد قيمت هر دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز با كاهش 200 هزار توماني، به 38 ميليون و 800 هزار تومان رسيده و پژو پارس سال نيز با افت قيمت 400 هزار توماني، اين روزها به قيمت 36 ميليون و 800 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود. تندر 90 مدل E2 دنده اتوماتيك ايران خودرو نيز با كاهش قيمت 500 هزار توماني در بازار، به قيمت 55 ميليون و 500 هزار تومان به خريداران عرضه مي‌شود. مدل E1 اين خودرو نيز افت 500 هزار توماني قيمت را تجربه كرده و با قيمت 37 ميليون و 600 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود. قيمت رانا هم در بازار حدود 200 هزار تومان كاهش داشته و به 32 ميليون و 800 هزار رسيده است. در مورد سمند ال ايكس نيز بايد به كاهش قيمت 200 هزار توماني اين خودرو و عرضه آن به قيمت 30 ميليون و 800 هزار تومان در بازار اشاره كنيم.

سقوط شش ميليون توماني دنا
در مقابل، وانت ‌باردو صفر يا همان وانت پيكان كه اواخر سال گذشته توليد آن در ايران خودرو متوقف شد، در حال حاضر روزهاي پاياني حضورش در بازار را پشت سر مي‌گذارد و همين مساله باعث شده تا قيمت آن بر خلاف خودروهاي ديگر روندي افزايشي داشته باشد به طوري كه اين خودرو با رشد قيمت 600 هزار توماني، در بازار به قيمت 15 ميليون تومان به مشتريان عرضه مي‌شود. قيمت دنا محصول جديد ايران‌خودرو نيز كه تا دو هفته پيش در بازار به 51 ميليون تومان رسيده بود، اين روزها با كاهش قابل توجهي همراه شده و به قيمت 45 ميليون و 300 هزار تومان به خريداران عرضه مي‌شود.
قيمت پرايد 200 هزار تومان پايين آمد
در مورد محصولات سايپا نيز بايد به كاهش 200 هزار توماني قيمت تيبا و عرضه آن به قيمت 5/24ميليون تومان در بازار اشاره كنيم. سايپا 111 مدل SE نيز با كاهش توليد روبه‌رو شده و همين مساله باعث افزايش يك ميليون و 100 هزار توماني قيمت اين خودرو شده است، به طوري كه در حال حاضر با قيمت 21 ميليون و 800 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود. قيمت سايپا 131 مدل SE نيز با كاهش 200 هزار توماني، به 20 ميليون و 300 هزار تومان در بازار رسيده و در مورد سايپا 132 مدل SE هم بايد به كاهش 100 هزار توماني قيمت اين خودرو و عرضه آن به قيمت 20 ميليون و 700 هزار تومان در بازار اشاره كنيم. در عين حال، قيمت پارس‌تندر در بازار تغييري نداشته و مشتريان مي‌توانند اين خودرو را با قيمت 44 ميليون و 400 هزار تومان خريداري كنند. در مورد تيبا 2 كه نوع هاچ‌بك تيبا است نيز بايد به ثبات قيمت اين خودرو و عرضه آن به قيمت 27 ميليون و 200 هزار تومان در بازار اشاره كنيم.

كاهش سه ميليون توماني قيمت سراتو
سراتو، محصول جديد سايپا نيز در نوع دنده اتوماتيك در بازار با قيمت 92 ميليون تومان معامله مي‌شود كه حدود سه ميليون تومان كاهش قيمت را طي روزهاي اخير نشان مي‌دهد. نوع دنده‌اي اين خودرو نيز با كاهش 350 هزار توماني، به قيمت 75 ميليون و 650 هزار تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. در مورد محصولات چيني سايپا نيز بايد به قيمت 5/54 ميليون توماني آريو اتوماتيك در بازار اشاره كنيم. قيمت چانگان مدل CS35 نيز در بازار 88 ميليون تومان و قيمت ايدو 85 ميليون تومان گزارش مي‌شود.

افت يك تا هشت ميليون توماني قيمت خودروهاي خارجي
اين در حالي است كه بنا به گفته برخي نمايشگاه‌داران خودرو، ركود موجود در بازار خودرو به بازار وارداتي‌ها نيز سرايت كرده است و به دليل عدم خريد و فروش در اين بازار درصد بيشتر خودروهاي وارداتي با كاهش يك تا هشت ميليون توماني روبه‌رو بوده‌اند. در اين بازار كاهشي، تويوتا كرولا فول مدل 2015 در بازار يك ميليون تومان ارزان شد و به قيمت 134 ميليون تومان رسيد. قيمت ياريس هاچ‌بك نيز در بازار با افت دو ميليون توماني به 115 ميليون تومان رسيده است. اپتيما مدل 2015 نيز با كاهش قيمت دو ميليون توماني، اين روزها به قيمت 163 ميليون تومان به مشتريان عرضه مي‌شود. در مورد اسپورتيج 2015 نيز مي‌توان به كاهش قيمت دو ميليون توماني اين خودرو و عرضه آن به قيمت 162 ميليون تومان در بازار اشاره كنيم.
قيمت بنز مدل C200 نيز در بازار 340 ميليون تومان و مدل E200 فول اين خودرو 430 ميليون تومان است. در مورد هيوندايي I20 نيز بايد به قيمت 81 ميليون توماني اين خودرو در بازار اشاره كنيم كه افت هشت ميليون توماني را نشان مي‌دهد. دليل اين كاهش قيمت، افت هشت ميليون تومان قيمت اين خودرو در نمايندگي و عرضه آن به قيمت 80 ميليون و 400 هزار تومان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون