اعتبار منبع خبر در بحران
براي حادثهديدگان رخ ميدهد، كمكهاي شاياني كنند. البته در اين زمينه رسانهها بايد به حد كفايت از دانش روانشناسي رسانهاي برخوردار باشند تا بتوانند با انتشار درست اقدامات در دست انجام از بازسازيها و... ابزاري باشند براي كاهش آلام خسارتديدگان و داغديدگان. اما اينها تمام ابعاد اطلاعرساني در زمان بحران نيست. واقعيت اين است كه تمام اطلاعرساني در زمان بحران به بخشي به نام «اعتبار منبع خبر» وابسته است. به زبان ساده اگر منبع اخبار موثق نباشند، رسانه نميتواند عملكرد مناسبي براي هدايت بحران داشته باشد. در مورد سيل اخير كشور، با اينكه انصافا نسبت به گذشته، شاهد حضور پررنگتر و بهتري از صدا و سيما در مناطق سيلزده و انعكاس اخبار بوديم و بخش رسمي كشور تا 90 درصد آماده اطلاعرساني صحيح به رسانهها بود، اما باز هم به دليل نبود سازماني منسجم و يكپارچه شاهد انتشار اخباري نادرست و حتي بحران آفرين از سوي برخي رسانهها و بخصوص در فضاي مجازي بوديم. بخصوص آنكه اين سيل در زمان تعطيلاتي رخ داد كه بسياري از رسانهها و بهويژه رسانههاي مكتوب در تعطيلات نوروزي به سر ميبردند و نميتوانستند كمكي باشند براي اطلاعرساني به شهروندان. اين در حالي است كه سازمان مديريت بحران كشور، به حق تمام تلاش خود را براي كمك به آسيبديدگان اين سيل به كار گرفته بود ولي از آنجايي كه اين سازمان فاقد بخش رسانهاي منسجم و واحدي بود، نتوانست در مديريت اطلاعرساني و رسانهاي اين سيل به خوبي عمل كند. براي همين به نظر ميرسد براي مواجهه با انواع حوادث طبيعي و بحرانهاي مختلف بهتر است، سازمان مستقلي زير نظر وزارت كشور به عنوان متولي مديريت بحران تشكيل شود كه به صورت حرفهاي و علمي، منبعي باشد براي انتشار اخبار و گزارشهاي اين حوادث و البته منبعي براي كسب آخرين اخبار توسط رسانهها. اميدواريم با توجه به حادثهخيز بودن كشورمان و تجاربي كه در طول سالهاي اخير در مورد مواجهه با بحرانهاي مختلف مثل زلزله و سيل كسب كردهايم به زودي شاهد شكلگيري مركزي رسانهاي با مشخصاتي كاملا حرفهاي براي اطلاعرساني در مواقع بحراني باشيم.
٭مدرس دانشگاه و عضو هيات علمي
گروه ارتباطات دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه