نقل قول
تمامي سلاحهايي كه توليد ميكنيم از استاندارد دفاعي برخوردار است
اميرسرتيپ اميرحاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح: «تمامي سلاحهايي كه ما توليد ميكنيم، از استاندارد دفاعي جمهوري برخوردار است. مثل همه كشورها اين استانداردها بخشي جهاني و بخشي بومي هستند. ما بر اساس نيازهايي كه فرماندههانمان اعلام ميكنند، توليدات را انجام ميدهيم و معتقدم اين توليدات واقعا بالاترين كاركرد را براي دفاع از كشور دارد. شايد شاهد مهم اين مساله همين حساسيتي است كه دشمنان نسبت به توليدات دفاعي ايران دارند. اگر توليدات دفاعي ما كاركرد لازم را ندارد چرا حتي اجازه نميدهند، سلاح انفرادي ما صادر شود، چه برسد به سلاحهاي بسيار پيشرفتهتر مثل موشك. اين يك ترفند تبليغاتي براي تضعيف روحيه ملت ايران است كه اين اتفاق نخواهد افتاد. چون مردم ايران توانايي سلاحهاي ما را ديدند، مشاهده كردند به محض اينكه چهار تروريست يك كاري انجام ميدهند، بسيار زود موشكهاي ما بر سرشان موثر و دقيق فرود ميآيد و باعث پشيماني آنها ميشود.» خبرآنلاين
ورود مجمع به مصوبات مجلس نيازمند اصلاح قانون اساسي است
محمدحسين فرهنگي، نماينده مردم تبريز در مجلس: «يكي از وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام، رفع اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان است. از ابتدا دو نظر حقوقي درباره مجمع وجود داشته اما هيچ يك از اين دو مورد در قانون نيامده. يكي اين است كه گفته ميشود مجمع تنها ميتواند نظر «بله» و «خير» بدهد، يعني اينكه نظر مجلس يا شوراي نگهبان را رد كند يا بپذيرد. البته نظر ديگر هم اين است كه رفع اختلاف صرفا به تاييد و عدم تاييد برنميگردد بلكه براي رفع اختلاف ميتواند راهحلهاي بينابيني اتخاذ كند. موضوع اصلي اين است كه مسوولاني در مجمع اعلام كردند كه بايد بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشند و اين نظارت محل بحث است. نظارت هم بايد از طريق شوراي نگهبان صورت بگيرد و نه از طريق مجمع. اگر قرار باشد مجمع به مصوبات مجلس ورودي داشته باشد بايد قانون اساسي اصلاح شود.» ايرنا
۲۶ دي، زمان ارسال گزارش برجامي وزارت خارجه به مجلس
مجتبي ذوالنوري، رييس كميته هستهاي مجلس: «دوازدهمين گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجراي برجام طبق قانون ۲۶ دي ۱۳۹۷ به مجلس ارايه ميشود كه پس از آن گزارش ۶ ماهه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را تهيه ميكنيم. گزارش ۶ ماهه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را از دو گزارش آخر دستگاه ديپلماسي تهيه ميكنيم. پس از ارايه گزارش وزارت امور خارجه در مورد برجام، گزارش ۶ ماهه ما تهيه و نهايي ميشود، در اين راستا بازديدهايي كه قرار است از بخشهاي مختلف انجام شود بعد از تقديم گزارش دوازدهم دستگاه ديپلماسي اعلام ميشود. گزارش ۶ ماهه اول و دوم اين كميسيون در صحن مجلس شوراي اسلامي قرائت شده است. گزارش ۶ ماهه سوم و چهارم اين كميسيون تخصصي مجلس هم تجميع و چند ماه است كه تحويل هيات رييسه مجلس شده است. ما منتظريم اين گزارش در دستور كار مجلس قرار گيرد و در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي قرائت شود.» اعتمادآنلاين
مبارزه با دلالان يكشبه اتفاق نميافتد
داريوش قنبري، يك عضو حزب مردمسالاري: «حضور دلالان در جامعه ما يك واقعيت تلخ است، متاسفانه در سالهاي اخير ايران بهشت دلالان شده است. حضور دلالان فقط در عرصه اقتصادي نيست و در حوزههايي مثل سياست، فرهنگي و امثال اينها هم ورود پيدا كرده و منافعشان را پيش ميبرند. پاسخ اينكه چرا اين ساختار ايجاد شده و دلالان فرصت كردند تا در اين حد به تمامي حوزهها نفوذ بكنند را بايد در مشكلات ساختاري دنبال كرد. در حال حاضر دلالان آن قدر تاثيرگذار هستند و قدرتشان زياد است كه حتي تصميمات دولت و مجلس را براي رسيدن به منافع خود دور ميزنند، بنابراين بايد بدانيم اگر قرار است به مبارزه با دلالي پرداخته شود، يكشبه اتفاق نميافتد. مبارزه با دلالي و دلالان تنها مربوط به دولت نيست و همكاري همه قوا را ميطلبد. همكاري در سطح سه قوه باعث ميشود تا از شر دلالان و واسطهها نجات پيدا كنيم.» ايسنا
اخذ عوارض براي عبور از تونلها با هدف اجراي آن منافات دارد
علي بختيار، عضو فراكسيون اميد مجلس: «اخذ عوارض براي عبور از تونل به اين معناست؛ افرادي كه توانايي مالي دارند ميتوانند از تونل استفاده كنند و افرادي كه توانايي مالي ندارند بايد مسير طولانيتري را طي كنند كه ترافيك در سطح شهر ايجاد ميشود. اخذ عوارض براي عبور از تونلهاي شهري با هدف اجراي آن منافات دارد، چراكه هدف ساخت تونل كاهش حجم ترافيك است اما با اخذ عوارض حدود
۶۰ درصد مردم نميتوانند اين هزينه را براي مسير روزانه خود پرداخت كنند. خدماترساني از سوي دولت به شكل تونل و بزرگراهها نبايد هزينهاي داشته باشد.» ايسنا