ادامه از صفحه اول
چرايي يك حادثه
يقين داريم كه افراد فاسدي بودند كه روبهروي حق ايستادند و به ناحق بر قدرت تكيه زدند و مخالفان خود را با ظلم و عدوان از سر راه برداشتند و طبعا معتقديم كه مردم نبايد از حكومت آنان تبعيت ميكردند و به سربازان آن تبديل ميشدند. آيا مردم در همان زمان هم به چنين دركي از حكومت معاويه و يزيد رسيده بودند؟ به نظر ميرسد غالب مردم در آن زمان آنان را خليفه مسلمين و جانشينان پيامبر تلقي ميكردند و بر اساس همين تلقي از حكومت بود كه اطاعت از خليفه را واجب تلقي ميكردند. شايد در قضاوت ميان شخصيت امام حسين و خليفه، حق را به امام حسين ميدادند اما با توجيهاتي ديگر به اين نتيجه ميرسيدند كه اصل مبنايي در آن شرايط، اطاعت از خليفه است. طبعا وقتي نوع تلقي غالب مردم از حكومت اينگونه باشد يعني اطاعت از اوليالامر را واجب بدانند و يزيد را هم مصداق اوليالامر تلقي كنند، هر گونه مخالفت با او را هم نفي ميكنند ولو اين مخالفت از سوي بزرگاني چون امام حسين باشد. اين را هم بايد در نظر گرفت كه افكار عمومي در آن زمان به وسيله دستنشاندگان حكومت شكل ميگرفت و رسانه اصلي در اين زمينه هم منابر و سخنرانان رسمي بودند كه از سوي حكومت گمارده ميشدند. آنان به دستور معاويه در سراسر مناطق به ذكر مناقب ساختگي براي يزيد اقدام ميكردند و قضاوت مثبتي از وي را موجب ميشدند. شايد خواصي بودند كه اين قضاوتها را باور نداشتند اما غالب مردم اينگونه تبليغات را باور ميكردند و خنثي كردن آن تبليغات كار آساني نبوده است. نكته سوم و مهم در يافتن پاسخ آن پرسش، توجه به نقش خواص هر دوره و زمانه است. مردم عادي در هر زماني تحت تاثير خواص هستند و اين واقعيتي است كه در آن زمان پررنگتر بوده است. اكنون عوام با تكيه بر رسانههاي فراگير قادرند خودشان هم نقش مستقل داشته باشند (هر چند در رسانههاي جديد هم خواص موثرترند) اما در آن دوره قطعا عوام تحتتاثير خواص بودند و عملكرد و مواضع خواص بسيار تعيينكننده بوده است. حال اگر خواص به مسووليت تاريخي خود عمل نكنند و بهنگام تصميم نگيرند و مردم را در سنگلاخهاي حوادث به سوي جاده هموار و امن هدايت نكنند از تودههاي عامي چه انتظاري ميتوان داشت؟ در رخدادهاي مرتبط با شهادت امام حسين بدون ترديد نقش منفي خواص را نميتوان ناديده گرفت. نكته مهم ديگر اين است كه در سال 60 هجري هنوز رنگ عصبيتهاي قومي و قبيلهاي در جهان اسلام پررنگ بود و بسياري از افراد نه بر اساس ايمان و اعتقاد بلكه مبتني بر پيوندهاي قومي و ارتباطات قبيلهاي و نژادي عمل ميكردند. اين عنصر در شهرهايي مانند كوفه كه تازهمسلمانان فراواني در آن زندگي ميكردند، تاثيرگذارتر بود. البته بافت كوفه از جهات گوناگوني بايد بررسي شود چرا كه اين شهر پر از افراد و خانوادههايي بود كه در جنگهاي دوران امام علي آسيب ديده بودند و كينه و عداوت در ميان آنان جريان داشت. اين را هم در نظر بگيريم كه يزيد مخالفان خود را سركوب ميكرد و ناراضيان را تطميع و هواداران خود را تجهيز و طبعا با اين شيوه از طرفداران امام حسين كم ميكرد.
سالي كه نكوست از بنزينش پيداست!
وي با اشاره به اينكه مجوز افزايش قيمت براي حاملهاي انرژي وجود دارد ولي به دليل اهميت موضوع تورم برنامهاي براي افزايش قيمتهاي آن وجود ندارد. اين اظهارات در حالي بيان ميشود كه سه سال پيش قيمت بنزين به ليتري 1000 تومان افزايش يافت و دو سال پيش نيز بنزين سهميهاي به كلي قطع شد و از آن زمان تاكنون تغييري در قيمت بنزين حاصل نشده است.
مساله اساسي اين است كه اگر دولت معتقد بود كه در سال 93 قيمت بنزين را افزايش دهد، چرا در اين سه سال كه حداقل 40 درصد افزايش عمومي قيمت داشتهايم كماكان از ثبات قيمت بنزين دفاع ميكند؟ طبعا بد نيست كه اجناس و كالاها، با قيمت ارزان به دست مردم برسد، ولي اين افزايش مصرف غيرمتعارف، همراه با آلودگي بيشتر هوا و ترافيك پر درد سر و خروج ارز بيشتر از كشور همراه خواهد شد كه هزينه همه اينها از جيب مردم پرداخت ميشود. آيا اين سياست اقتصادي دولت در حل مسائل كشور از جمله انرژي است؟ به نظر ميرسد كه در بيشتر مسائل اقتصادي مواجه با همين نوع تصميمات اقتضايي هستيم كه ترس از تبعات يك تصميم درست موجب اتخاذ تصميمي ميشود كه چندين برابر زيانبارتر است.
در دفتر آزادى، نام تو به خون ثبت است
اى خون خدا ! خونى كه از پيكر مقدست بر ريگهاي ريگستان كربلا ريخت، به هيات منتقميدرآمد كه درگذار عصرها و نسلها، انسان را متوجه ظلمى ميكند كه در آن حادثه هولناك بر پيكر آدمى فرود آمد. تا زندگى هست، در طلب خون تو هميشه مجلس ذكر داريم تا راهى را كه تو در آن قدم نهادى بشناسيم و آزادگى را پاس داريم.
بسيار حكايتها گرديده كهن اما
جانسوز حديث تو تازه است به دوران ها
در دفتر آزادى نام تو به خون ثبت است
شد ثبت به هر دفتر، با خون تو عنوان ها
به تولاى حسين (ع) در عاشوراى او نوحه سر ميدهيم؛ در رثاى او شريك ميشويم؛ و با حضرتش عهد مى بنديم كه درسهاى مكتب عاشورا را در لحظهلحظه انقلاب مقدس اسلاميمان تكرار كنيم! چراكه نام شيعه با دوستدارى امام حسين (ع) پيوند خورده است. ما همه دوستدار اوييم و دوستدار مكتب او و حسين(ع) كوكب هدايتى است كه شبهاى ظلمانى را به فروغ خويش روشن ميكند.