• 1404 سه‌شنبه 2 دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک سپه fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6222 -
  • 1404 سه‌شنبه 2 دي

درنگی بر آخرین آثار وِندی هِلی وِل

هنرمند چند رسانه‌ای از ادینبورگ

ترجمه: سارا کریمان

 «ارجاعات فرهنگی ملموس در حال ناپدید شدن هستند و این چیزی است که آنها را برای من ارزشمندتر می‌کند.»

او می‌گوید: «می‌خواهم بیننده همان حس لمس‌ شدنی را تجربه کند که مجلات کاغذی زمانی داشتند، اما با بهره‌گیری از معنای عمیق‌تر و پیام‌های استعاری.»
شاید پیش از پرداختن به این هنرمند خلاق لازم باشد مروری درباره‌ هنر پایدار، سبزی یا بازیافتی داشته باشیم. غالبا این قبیل از آثار با کنایه‌ای به جامعه‌ مصرفی و تاثیرات سوء آن بر چرخه‌ حیات محیط‌زیست دارند. این گرایش هنری را Recycle art یا Upcycled art یا همان «هنر بازیافتی» می‌نامند. چنانچه با هدف حفاظت از محیط‌زیست ترسیم شود هنر اِکولوژیک -Eco Art نام‌گذاری می‌شود. این جنبش‌های در دسته هنر مفهومی (Conceptual Art) قرار می‌گیرند که تماما در حوزه هنر معاصر (Contemporary) فعالیت می‌کنند. ویک مونیز (Vik Muniz) با استفاده از زباله‌ها، ضایعات پلاستیکی و مواد بازیافتی برای خلق آثار عظیم. ها شیائوفان (Ha Schult) خالق «مردان زباله‌ای» (Trash People) مجسمه‌هایی ساخته شده از ضایعات. ال آناتسویی (El Anatsui) ساخت آثار دیواری بزرگ با استفاده از درپوش بطری‌ها، فلزات دورریختنی، قوطی‌ها. جین شین (Junk Art Movement) از بنیانگذاران هنر « Junk Art‌‌ » ‌که با ضایعات صنعتی کار می‌کرد. نوبل و سویی وبستر (Tim Noble & Sue Webster) خلق مجسمه‌های زباله که در نور تبدیل به پرتره یا سایه‌های دقیق می‌شوند. نیکی دو سن فال (Niki de Saint Phalle) استفاده از شیشه، اشیای مصرفی و ضایعات در مجسمه‌های رنگی عظیم، هنرمندان پیشرو و برجسته این عرصه هستند.
وندی هِلی وِل بیش از ۱۵ سال است که آثار پایدار و مبتکرانه او مجموعه‌داران جهانی را شیفته خود کرده است. در سال 1980 در ادینبورگ متولد شد و در محیطی سرشار از رسانه و فرهنگ مد و تبلیغات رشد کرد. او را به عنوان هنرمندی خودآموخته می‌شناسند. هلی ول غالبا از ترکیب مواد برای خلق آثار سه بعدی استفاده می‌کند.
سفارش‌ شاخص او برای هتل ویرژیل اِدینبورگ (Virgin Hotels Edinburgh) او برای ساخت یک اثر دیواری بزرگ با کفش‌های پاشنه‌بلند بازیافتی شرکت‌ها و مجلات مد را در سراسر جهان فراخوان داد و محصولات را گردآوری کرد.
مجموعه لب‌های وُگ ((Vogue Lips او براساس شماره‌ای از مجله Vogue ساخته شده است که هر کدام بیش از ۷۰۰ تکه کلاژ شده دارد. آثار شاخص او داستان‌هایی منحصر به ‌فرد روایت می‌کنند. این هنرمند اذعان مي‌دارد: «بازیافت همیشه بخشی از روح من بوده است.» آثار او نمادین، نیرومند و از نظر احساسی غنی هستند که رویکردی معنادار را مورد پیگیری قرار می‌دهند. این مجموعه تجسمی از یک تاریخ مد است که عناصر فشن، زیبایی و فرهنگِ پاپ را در کنار هم قرار می‌دهد. قطعات انتخاب ‌شده با پارچه‌های براق و رنگ بازیافتی رنگ‌آمیزی شده و جلوه‌ای سه‌بعدی ایجاد کرده‌اند.
Shoe Love is True Love عشق کفش، یک عشق واقعی است. این اثر سه‌بعدی ترکیبی از کفش‌های پاشنه‌بلند بازیافتی و مواد مختلف دیگر است تا یک اثر هنری انتزاعی مبتنی بر روایت خلق کند. هر کفش داستانی برای گفتن دارد. جان تازه به اشیایی که دور انداخته شده‌اند، دمیدن نیاز به این آگاهی دارد که هر کفش از کجا آمده است؛ این کار با رویکردی نمادین انجام می‌شود که در آن یک روایت در حال تحول شکل می‌گیرد.
منبع: شماره نوامبر مجله گلوبال آرت تایمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون