در رويداد گزارش سال 1403 كروز چه گذشت؟
گزارش سال 1403 شركت صنايع توليدي كروز ديروز در سالن اجتماعات اين شركت برگزار شد. اين رويداد تخصصي با استقبال فعالان و علاقهمندان صنعت قطعهسازي، صنعت خودرو و اساتيد دانشگاه مواجه شد و در پايان آن، رسانههاي عمومي و تخصصي نيز سوالات خود را مطرح كردند و با متخصصان كروز به گفتوگو پرداختند. در ابتداي مراسم، «نادر عبدالحسيني سخا» مديرعامل شركت كروز با بيان اينكه مطالب مطرح شده در اين گزارش، فراتر از اقدامات سال 1403 است و تاريخچه كروز را نيز شامل ميشود، گفت: «در اين مراسم خواهيم گفت كه طي اين چهل و چند سال چه آموختهايم؟ چطور رشد كردهايم و چه كار خواهيم كرد تا بهتر شويم؟»
سپس «بهروز اشرف سمناني» مدير روابط عمومي كروز درباره چرايي برگزاري اين رويداد و منحصر به فرد بودن آن در فضاي صنعتي ايران توضيحاتي داد و با بررسي گزارشهاي سال شركتهاي صنعتي پيشرو در جهان گفت: «نگارش گزارش سال، پروژهاي بود كه بيش از نه ماه بهطول انجاميد و تمامي مديران شركت كروز درگير آن بودند و دادههاي آن كاملا صحتسنجي شدهاند.»
توليد قطعات شركت كروز با سختگيرانهترين استانداردها
با آغاز ارايههاي تخصصي، مدير تغذيه خط و يكپارچهسازي SCM، فرآيند برنامهريزي و لجستيك را در صنعت قطعهسازي توضيح داد و از چالشهاي خاص كشور در اين حوزه گفت. پويا شجاعي با توضيح مفهوم ليدتايم (Lead-Time) يا همان مدت زمان ايجاد سفارش خريد تا دريافت يك قطعه صنعتي گفت: «ليدتايم از يك هفته براي قطعات داخلي تا 270 روز براي برخي از قطعات خارجي متغير است. يعني يك سفارشگذار بايد قطعهاي را امروز سفارش دهد كه قرار است سال ديگر آن را استفاده كند!»
سپس معاون توسعه محصول كروز توضيح داد كه ايدهها چگونه در اين شركت به محصول تبديل ميشوند و از آخرين محصولات كروز گفت. «محمدرضا عنبري عطار» در ابتدا براي توضيح تفاوت قيمت محصولات كروز با ساير محصولات در بازار قطعات كشور، فرق توليدكنندگان Tier 1 با Aftermarket را تشريح كرد و گفت: «قطعهساز Aftermarket معمولا ارتباط مستقيمي با خودروساز ندارد و نميتواند الزامات فني و استاندارد را از خودروساز بگيرد. در نتيجه معمولا طراحيها براساس كپيبرداري يا مهندسي معكوس انجام ميشود. بنابراين چنين محصولاتي كاستيهاي كيفي و عملكردي دارند. اين قطعهسازان در بهترين حالت براساس استاندارد ايزو 9001 كه استاندارد مديريت كيفيت و براي تمامي قطعات است، عمل ميكنند. اما قطعهسازاني كه در زنجيره تامين هستند، علاوه بر رعايت استاندارد ايزو 9001 ملزم به انجام فرآيندهاي طراحي و ساخت براساس استاندارد IATF هستند.
اين قطعهسازان ملزم هستند تا تستهاي خاص خودروساز را نيز پاس كنند و پس از آن ميتوانند قطعه را به خودروساز تحويل دهند. سالها است كه مدل اقتصادي كروز متمركز بر همكاري با خودروسازان بزرگ كشور است.
تمامي كارهاي طراحي و توليد در كروز براساس نياز خودروسازان انجام و قطعات تست ميشود و همين نيز تفاوت قيمت را توضيح ميدهد.» بخشي از فرآيندهاي داخليساز شركت كروز از سوي مدير ماشينسازي اين شركت توضيح داده شد. «اسداللهي معيني» با بيان اينكه كروز تقريبا ظرفيت پشتيباني از تمامي نيازمنديهاي خود به قالب و تعميرات و نگهداري آنها را در داخل شركت كروز ايجاد كرده و سرعت حل مشكلات در خطوط توليد را افزايش داده است، گفت: «ما در سال گذشته 163 قالب ساختيم كه ارزش آن 2 ميليون و پانصد هزار دلار بوده است و در يك روند هفتساله توانستيم تعداد قالبهاي ساخته شده در شركت را به هفت برابر برسانيم.» براساس اين توضيحات، كروز با ايجاد و سرمايهگذاري در بخش قالبسازي، هم از خطوط توليد خود بهخوبي پشتيباني ميكند و هم ارزبري بخش توليد خود را كاهش ميدهد.
بخش ديگري از فرآيندهاي داخليسازي كروز توسط مدير تجهيزات تست و اتوماسيون صنعتي كروز توضيح داده شد. «احمد فراهاني» با تشريح زمينه كاري اين واحد در ساخت انواع ربات، پردازش تصوير و ساخت دستگاهها و فيكسچرهاي تست و مانند آن، گفت: «در سال گذشته، 333 پروژه توسط اين واحد تحويل داده شده و منجر به بيش از 7.2 ميليون يورو كاهش ارزبري شده است.»
توضيحات مديران اين شركت با «قصه مادر مهربان كروز» به پايان رسيد. داستان شكلگيري واحد مادر توسط مدير اين واحد توضيح داده شد. «مريم ذبيحي طاري»، از اقدامات گسترده كروز در حوزه مسووليت اجتماعي، مددكاري، درمان، رفاه، تغذيه پرسنل، ورزش و سلامت گفت. در طول برگزاري اين مراسم، ويديوهايي از خطوط توليد، آزمايشگاهها، انبارها، دستگاههاي ساخت اين شركت، باشگاههاي ورزشي كروز و همچنين سرگذشت مسنترين همكار شركت كروز به نمايش درآمد كه مورد توجه حضار قرار گرفت.
گمرك همكاري بسيار ارزشمندي با بخش توليد دارد؛ تحريمها همچنان مشكلسازند
در بخش دوم اين برنامه، رويداد مديران شركت كروز پاسخگوي سوالات خبرنگاران در نشست خبري بودند. عطار در پاسخ به سوالي درباره رويكرد شركت كروز در ارتباط با تحولات صنعت خودرو و حركت به سمت برقي شدن خودروها، تاكيد كرد كشورهاي پيشرو در صنعت خودروهاي برقي مانند چين سرمايهگذاريهاي گستردهاي در زنجيره تامين اين صنعت و به ويژه باطريهاي خودروهاي برقي انجام دادهاند و به همين دليل در اين مسير پيش افتادهاند. با اين حال شركت كروز با تمركز بر حوزه تحقيق و توسعه، به ويژه در زمينه خودروهاي هيبريدي در تلاش است تا همگام با كشورهاي پيشرو در جهان حركت كند.
شجاعي در پاسخ به سوالي در مورد چالشهاي برنامهريزي و مشكلات ناشي از موج جديد تحريمها تاكيد كرد كه توليد در ايران درگير دو موج تحريمي بوده است؛ اما اثر موج سوم تحريمي هنوز به بخش توليد نرسيده است. شجاعي ضمن يادآوري و تاكيد بر همكاري گمرك در يكسال گذشته تاكيد كرد كه ما با گمرك هيچ مشكلي نداريم. اين سازمان براي ترخيص سريع كالاها، به ويژه پس از دوران جنگ 12روزه، بسياري از مشكلات را برطرف كرده است و با تلاشهاي خود، مانعزداييهاي فراواني را انجام داده است؛ اما در عين حال تحريمها همچنان يك چالش جدي بر سر راه توليد در كشور است.
«بهروز حبيبي» عضو هياتمديره و معاون بازرگاني داخلي اين شركت، هم در پاسخ به سوالي در ارتباط با مشكلات صنعت خودروسازي و نقش دولت، تاكيد كرد كه قيمتگذاري دستوري مشكلي اساسي در اين صنعت است و به نظر ميرسد دولت هم به اين نتيجه رسيده است كه اين مسير كمكي به حل مشكلات نميكند و بايد از اين سياست فاصله گرفت. رويداد گزارش سال 1403 كروز با نشست خبري به پايان رسيد و نسخه مكتوب گزارش سال به مهمانان تقديم شد.