• 1404 دوشنبه 12 آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک سپه fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6180 -
  • 1404 دوشنبه 12 آبان

پاسخ وزارت آموزش و پرورش به «اعتماد»

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 15/07/1404 باعنوان «عدالت آموزشي، وعده‌اي كه هنوز محقق نشده است»، پاسخ وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند:  لازم به تاكيد است، عدالت آموزشي مفهومي ايستا و يك‌بعدي نيست، بلكه فرآيندي پويا، شبكه‌اي و مبتني بر مشاركت مردمي است. نگاه نوين آموزش و پرورش، عدالت را نه در عدد و آمار، بلكه در فرصت برابر يادگيري و تربيت جست‌وجو مي‌كند؛ فرصتي كه از هم‌افزايي مردم، معلمان و نهادهاي محلي شكل مي‌گيرد. در اين چارچوب، توسعه فضاهاي آموزشي به هدفي فراتر از ساخت‌وساز صرف تبديل شده است. هر مدرسه جديد، بستر رشد كيفي يادگيري است؛ جايي كه استانداردسازي فضا، ايمني ساختمان، تجهيزات آموزشي و دسترسي محلي در خدمت ارتقاي كيفيت قرار مي‌گيرند. در اين رويكرد، كميت نه رقيب، بلكه زمينه‌ساز كيفيت است. عدالت آموزشي زماني تحقق مي‌يابد كه توسعه كمي در مسير هدفمند و عدالت‌محور هدايت شود. امروز ساخت هر فضاي آموزشي در مناطق كمتر برخوردار تنها افزودن يك بنا به نقشه نيست، بلكه گسترش دايره اميد اجتماعي است. مشاركت خيران، مردم و گروه‌هاي جهادي در ساخت و تجهيز مدارس، وجه تازه‌اي از عدالت مردمي را ترسيم كرده است؛ حركتي كه ساختار آموزش و پرورش را از تمركز صرف بر دولت به تعاملي فراگير با جامعه سوق مي‌دهد. عدالت البته فقط در فضاها معنا پيدا نمي‌كند. توانمندسازي معلمان و ايجاد اجتماعات حرفه‌اي يادگيري در استان‌ها، عرصه‌اي ديگر از هم‌گرايي كمي و كيفي است؛ جايي كه افزايش حضور و مشاركت فرهنگيان، سطح يادگيري دانش‌آموزان را متوازن‌تر مي‌سازد. در اين مسير، فناوري آموزشي، محتواهاي نوين يادگيري و تقويت هويت فرهنگي دانش‌آموزان نيز به عنوان اضلاع مكمل عدالت دنبال مي‌شوند. حركت آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشي، حركتي تدريجي و شبكه‌اي است؛ شبكه‌اي كه از همراهي مردم آغاز مي‌شود و به رشد شاخص‌هاي كيفي ختم مي‌گردد. در اين منظومه، هر گام در توسعه زيرساخت، بهبود معيشت فرهنگيان يا طراحي برنامه‌هاي پرورشي، بخشي از يك پازل واحد است كه هدف نهايي آن دستيابي به فرصت برابر رشد براي همه كودكان ايران است. عدالت آموزشي وعده‌اي نيست كه منتظر تحقق آن باشيم؛ جرياني است كه هم‌اكنون در ميدان عمل، در روستاها و شهرهاي كوچك، در كلاس‌هاي كم‌جمعيت يا در اجتماعات يادگيري معلمان، در حال شكل‌گيري است. تداوم اين جريان، نه تنها مسووليت وزارت آموزش و پرورش، بلكه رسالتي ملي است كه تنها با پيوند انديشه، ايمان و مشاركت جمعي به سرانجام مي‌رسد. خواهشمند است دستور فرماييد، طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون