در نشست نقد كتاب داريوش خنجي مطرح شد
فيلمبرداري با ديد برجسته هنري و تسلط فني
نشست نقد كتاب داريوش خنجي با حضور عليرضا زريندست ، عباسياري، محمدآلادپوش و امير فرضاللهي با همراهي اهالي فرهنگ و هنر در خانه سينما برگزار شد.
در ابتداي جلسه امير فرضاللهي سردبير پايگاه خبري تحليلي نگاتيو كه برگزاركننده اين جلسه با همراهي خانه سينما و انتشارات روزنه بود ضمن برشمردن دلايل اهميت برگزاري اين نشست به ضرورت انتشار كتاب داريوش خنجي توسط يك ناشر خوشنام در عرصه فرهنگ تاكيد كرد: كه براي شناخت كافي از داريوش خنجي بايد اين كتاب خوانده شود چند تن از سرشناسترين فيلمبردارهاي سينماي ايران بايد اين كتاب را نقد كنند تا مشخص شود داريوش خنجي كيست و چگونه جهاني شد. سردبير نگاتيو گفت داريوشخنجي موفقترين سينماگر ايراني در زمينه تخصص فني است كه در سطح اول سينما در جهان مشغول به كار است و با برجستهترين فيلمسازهاي دنيا به عنوان مدير فيلمبرداري آثارشان كار كرده و اين نكته باعث ميشود براي شناخت او كتاب انتشارات روزنه درباره او را بخوانيم و ببينيم دلايل اين موفقيت بزرگ چيست. در ادامه اين نشست مهمانان اين جلسه به نقد اين كتاب پرداختند. عليرضا زريندست در نقد و معرفي خنجي گفت تا آنجايي كه ميتوانيد اين كتاب را بخوانيد. شانس بزرگ خنجي اين بوده كه از سهسالگي در فرانسه بزرگ شده و همهچيز به كمكش آمده ۲۵سال دستيار استرارو بوده، از فرصتها بهترين استفاده را كرده، با آفرينشهايي كه داشته داريوش خنجي شده است.بزرگترين دليل موفقيت داريوشخنجي شجاعت اوست . عباس ياري نيز در نقد اين كتاب گفت داريوش خنجي به دليل اينكه پدر و مادرش اهل سينما بودهاند اين شانس را داشته است كه در معرض سينما قرار بگيرد پس روي صحنه سينما بزرگ شده است . جلد اين كتاب روي چشم خنجي يك لنز گذاشته كه معرف خنجي است و جلد خوبي است براي طراحي اين كتاب . خنجي مردي در سايه است به روايت كارگردانان بزرگي كه با او كار كردهاند اصلا ديده نميشود و مثل يك ناظر يك اتفاق عمل ميكند به اين دليل خنجي آدم مهمي ميشود در سينماي دنيا كه خودش را ميسپارد به دست كارگردانان بزرگ. البته برداشت و آفرينش خود را هم دارد. محمد آلادپوش هم در اين نشست گفت خوانش اين كتاب را به دانشجويان سينما و مخصوصا كساني كه فيلمبردارند يا ميخواهند فيلمبردار بشوند بسيار توصيه ميكنم. واقعيت اين است كه وجه انساني داريوش خنجي بارزترين وجه شخصيتي اوست طوري كه برناردو برتولوچي از منش و شخصيت ايراني خنجي و سبك فيلمبرداري او تعريف ميكند. اين كتاب متن رواني دارد و برگردان آن به خوبي انجام شده اما مقايسه نامتقارن مترجم از شرايط كار كردن در سينماي ايران و فرانسه اشتباه بزرگ اوست. آلادپوش افزود فيلمبرداري دو وجه برجسته دارد؛ وجه هنري وجه فني. داريوش خنجي هر دو وجه را دارد چون ديد هنرياش به ديد فني چربيده. در دنيا صاحب سبك شده و توسط فيلمسازان برجسته به كار گرفته شده است. تا به لحاظ فني مسلط نباشيم ديد هنري پيدا نميكنيم. در ادامه اين نشست امير فرضاللهي با نام بردن از فيلمهاي برجسته تاريخ سينما كه خنجي مدير فيلمبردارياش بوده به شجاعت يك ناشر غير تخصصي در حوزه سينما- انتشارات روزنه - در انتشار اين كتاب درود فرستاد و تاكيد كرد اين كتاب به واسطه اينكه مترجم هزينههاي گزافي روي دست ناشر گذاشته و اصرار داشته كه اين كتاب با كاغذ گلاسه چاپ شود هزينههاي چاپ اين كتاب گران درآمده و باعث قيمت بالاي پشت جلد شده و به همين دليل توسط دانشجويان سينما، اهالي سينما و فرهنگ خوانده نشده و خريداري نشده است و به واسطه مترجم اين كتاب ظلم بزرگي در حق اين كتاب و ناشر صورت گرفته است .
در ميانه اين نشست عليرضا زريندست به معرفي دقيقتر داريوش خنجي پرداخت و گفت شما وقتي از عكاسي شروع ميكنيد نقاشي را هم ميشناسيد در شناخت نگاتيو هم به تسلط ميرسيد و مرزهاي نورپردازي را هم خوب درك ميكنيد؛ پايههاي شناخت تصوير را ياد گرفتهايد و اين مراحلي است كه داريوش خنجي به درستي گذرانيده است. عباس ياري نيز در اين راستا افزود دنياي فيلمبرداران با كارگردان جداست. خوب ميشود كه اينها در توليد يك اثر بيشترين همفكري را با هم داشته باشند. خنجي از دستيار دوم بودن شروع ميكند سپس دستيار يك ميشود. فيلم تبليغاتي ميسازد و در انتها مدير فيلمبرداري ميشود. در طي گفتوگوهايي كه با خنجي و سينماگران شناخته شده دنيا در اين كتاب شده دقيقا سير ورود داريوش خنجي به سينما تشريح شده و خوانش اين كتاب درس بزرگي براي علاقهمندان سينما است و انتشار اين كتاب در ايران غنيمتي بزرگ است.
در بخش انتهايي اين نشست گفتوگوهاي تامل برانگيزي ميان حاضران و منتقدان اين نشست صورت گرفت و گپ و گفت پر حاصلي انجام پذيرفت.