• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5411 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن

نقش كودكان در حفظ ميراث طبيعي

محمد نيكوفر

يكشنبه، 21 خرداد 1396: 
در روزي كه با عبور از ارتفاعات مرزي فرانسه وارد مرزهاي غربي سوييس شدم، در نزديكي ژنو در روستايي مهمان دوستان سوييسي خود شدم تا آن روز و شب را با آنان بگذرانم. من ميهمان «ايكا» و خانواده‌ وي بودم. عكس ضميمه «ايكا» را در كنار يكي از حوضچه‌هاي آب روستا نشان مي‌دهد. وي در حال توضيح موضوع فوق برنامه مدرسه در هفته بعد است. بچه‌هاي مدرسه وظيفه دارند تا در روز تعطيل آخر هفته بعدي هر يك به محل ماموريت خويش كه يكي از حوضچه‌هاي روستاست، رفته و آن را كاملا تميز كنند. 
فواره و حوضچه سنگي قابل مشاهده در تصوير يكي از نمونه فواره‌هايي است كه شما به وفور در كوهپايه‌هاي آلپ سوييس مي‌بينيد. اين فواره‌هاي متصل به چشمه‌ها، آب ذوب‌ شده از برف‌هاي آلپ را به سمت حوضچه‌ها هدايت مي‌كنند. معمولا روي هر حوضچه سقفي قرار داده‌اند تا از تابش آفتاب مصون بماند و سايه خوبي نيز براي استراحت مردم فراهم آورد. آب اين فواره‌ها بسيار گوارا و حتي در وسط تابستان سرد است. اما اين حوضچه‌ها حداقل يك‌بار در سال نياز به نظافت دارند كه اين وظيفه بر عهده دانش‌آموزان روستا گذاشته شده است.
اين فقط يك ماموريت ساده براي نظافت روستا نيست. كودكان در زمان اجراي اين وظيفه كه بعضا با كمك خانواده صورت مي‌پذيرد، فرصت مي‌يابند تا درباره منابع طبيعي ارزشمند محل زندگي خود تامل بيشتري كرده و از اين طريق و به صورت غيرمستقيم حس مسووليت آنان در قبال محيط زيست ارتقا ‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون