• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5016 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ شهريور

نگاهي به نتايج ورزشكاران ايران در پارالمپيك توكيو

از هت‌تريك زهرا نعمتي تا درخشش مرد آهنين

گروه ورزش

 

رقابت‌هاي پارالمپيك توكيو روزهاي پنجشنبه و جمعه ادامه پيدا كرد و ورزشكاران ايران صاحب دو نشان طلاي ديگر شدند. زهرا نعمتي قهرمان دو دوره قبل پارالمپيك و سوپراستار كاروان ورزشي ايران به همراه حامد اميري مرد آهنين طلايي‌هاي ايران در دو روز گذشته بودند. 

روز پنجشنبه زهرا نعمتي در رقابت‌هاي ماده ريكرو انفرادي زنان به مصاف رقبا رفت و بعد از استراحت در دور نخست در مرحله يك‌هشتم پاياني مقابل سوتلوا بارانتسواي روس پس از تساوي ۵-۵، در تير طلايي با نتيجه نهايي ۶ بر ۵ به برتري رسيد. نعمتي در ديدار يك‌چهارم نهايي فابيولا درگويكس از برزيل را با نتيجه ٧ بر يك شكست داد. نعمتي در ديدار نيمه نهايي، به مصاف دورسئا پويمندو از يونان رفت و توانست با نتيجه ۶ بر ۲ حريفش را شكست دهد. كماندار كشورمان در ديدار نهايي و در يك جدال نفس‌گير با نتيجه ۶ بر ۵ و در تير طلايي وينسنزا پتريلي حريف ايتاليايي خود را شكست داد و مدال طلا را كسب كرد. نعمتي پيش از اين در لندن و ريو هم صاحب نشان طلا شده بود و با طلاي توكيو از اين حيث هت‌تريك كرد. 
در دووميداني مهدي اولاد در مرحله نهايي پرتاب ديسك F11  به رقابت پرداخت و در پايان با پرتاب
 ۴۰ متر و ۶۰ سانتي‌متر به عنوان دوم رسيد و مدال نقره را از آن خود كرد. ديگر نقره ايران در روز پنجشنبه را علي پيروج در ماده پرتاب نيزه كلاس تركيبي F12 و F13 كسب كرد. پيروج كه تا قبل از پرتاب آخرش در جايگاه چهارم قرار داشت در اين پرتاب تمام جانش را پشت نيزه گذاشت به‌طوري كه بعد از رها كردن نيزه خودش هم روي زمين پرت شد. پيروج درنهايت با پرتاب ۶۴ متر و ۳۰ سانتي‌متري به عنوان نايب قهرماني دست يافت و مدال نقره را از آن خود كرد. 
تيم ملي واليبال نشسته ايران نيز در مرحله نيمه نهايي مقابل بوسني قرار گرفت و با نتيجه 3 بر صفر به پيروزي دست پيدا كرد و براي نهمين دوره متوالي به فينال پارالمپيك رسيد. تيم ايران در فينال مقابل روسيه قرار مي‌گيرد. 
مدال‌آوري ورزشكاران ايران در پارالمپيك روز جمعه هم ادامه پيدا كرد تا بالاخره جمع مدال‌هاي طلاي ايران دو رقمي شود. بامداد جمعه رقابت‌هاي دووميداني در ماده پرتاب نيزه كلاس F54 برگزار شد و حامد اميري نماينده ايران در اين رشته با 5 ورزشكار ديگر به رقابت پرداخت و در پايان مدال طلا را كسب كرد. اميري با ركورد ۳۱،۳۵ علاوه بر مدال طلا، ركورد پارالمپيك توكيو را نيز شكست. نكته جالب در مورد اميري اينكه او قبل از تصادف و قطع نخاع در رقابت‌هاي مردان آهنين حضور پيدا مي‌كرد و صاحب عنوان هم شده بود، اما بعد از مصدوميت به رقابت‌هاي پارا روي آورد و درنهايت به نشان طلاي المپيك دست يافت. او بعد از كسب نشان طلا گفت موفقيت در پارالمپيك از موفقيت در رقابت‌هاي قوي‌ترين مردان هم سخت‌تر است. با طلاي اميري تعداد مدال‌هاي طلاي كاروان نيز دو رقمي و به عدد ۱۰ رسيد. 
در رقابت‌هاي دوچرخه‌سواري استقامت جاده كلاس تركيبي C4 و C5 مهدي محمدي به همراه ۲۴ ركابزن ديگر وارد رقابت شد؛ رقابتي كه تحت تاثير بارندگي شديد قرار گرفت و درنهايت ركابزن كشورمان در حالي كه سه دور تا پايان رقابت داشت، به دليل لغزندگي زمين خورد و از ادامه كار بازماند. حال محمدي بعد از واژگوني دوچرخه‌اش خوب گزارش شده و گويا فقط از ناحيه دست آسيب ديده است. 
بعدازظهر جمعه و در رقابت‌هاي تيراندازي ريكرو غلامرضا رحيمي كه با صدرنشيني در مرحله تعيين رنكينگ و با ركوردي بالاتر از حدنصاب پارالمپيك به اين مرحله از مسابقات رسيده بود و از شانس‌هاي مدال طلاي كاروان ايران به حساب مي‌آمد در نخستين گام مقابل حريف امريكايي در تير طلايي شكست خورد و ناباورانه حذف شد. رحيمي امروز در بخش ميكس ريكرو با همراهي زهرا نعمتي به مصاف حريفانش خواهد رفت. 
همچنين رقابت‌هاي پاراتكواندوي پارالمپيك و در وزن منهاي ۷۵ مهدي پوررهنما، دارنده چهار عنوان قهرماني جهان بعد از استراحت در دور اول در دور دوم با فاتح سليك از تركيه مبارزه كرد و با نتيجه ٣٧ بر ٢١ پيروز شد. تكواندوكار كشورمان در نيمه نهايي نورلان دومبايف از قزاقستان را ۲۴ بر ۶ شكست داد و راهي فينال شد. مهدي اما در فينال نتوانست از پس حريف مكزيكي‌اش لوپز بربيايد و به مدال نقره پارالمپيك رسيد. 
به اين ترتيب تعداد مدال‌هاي كاروان ورزشي ايران در پايان روز دهم به ۱۰ طلا، ۹ نقره و يك برنز رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون