• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4884 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ اسفند

عروسك‌ها به صندوقچه برگشتند

آيين  پاياني هجدهمين جشنواره نمايش عروسكي با تقدير از دو هنرمند، ياد و خاطره چند هنرمند درگذشته و سلام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نمايشگران عروسكي برگزار شد. به گزارش ايسنا، اين برنامه با حضور تعداد محدودي از نمايشگران عروسكي و مديران هنري و با اجراي الهه رضايي شامگاه يكشنبه 17 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد. الهه رضايي، مجري برنامه‌هاي كودك در دهه شصت كه اجراي  اين برنامه را  برعهده داشت، توضيحاتي درباره شرايط برگزاري جشنواره در وضعيت كرونايي ارايه كرد.
بعد از اجراي يك قطعه نمايشي كوتاه، با پخش تصاويري، ياد و خاطره زنده‌ياد گلزار محمدي، دبير فقيد جشنواره كه اسفند سال گذشته بعد از تحمل يك دوره طولاني بيماري درگذشت، گرامي داشته شد و با حضور قادر آشنا، مديركل هنرهاي نمايشي، رضا بصيرت، مديرعامل انجمن هنرهاي نمايشي و مهدي حاجيان، دبير اجرايي جشنواره تقديرنامه‌اي به مهدي محمدي، برادر زنده‌ياد گلزار  محمدي  اهدا  شد.
در ادامه، قادر آشنا، سلام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را به حاضران رساند و گفت آقاي صالحي به دليل حضور در جلسه هيات دولت، امكان حضور در برنامه را پيدا نكردند. او با تقدير از همه همراهان اين جشنواره افزود: وقتي دوباره توفيق حضور در مركز هنرهاي نمايشي پيدا كردم، جشنواره در ميانه راه بود و با كرونا و درگذشت دبير عزيز آن روبه‌رو شديم و براي برگزاري آن ترديد داشتيم ولي در شوراي سياستگذاري به اين نتيجه رسيديم جشنواره در بستر فضاي مجازي برگزار شود و چند پلتفرم ارايه آثار را برعهده گرفتند و به ويژه از پخش اين نمايش‌ها در تلويزيون تئاتر ايران با استقبال تماشاگران رو به‌رو شد. اين مدير هنري با ابراز خرسندي از استقبال مردم از آثار جشنواره تهران مبارك ادامه داد: بيش از ۱۹ هزار تماشاگر به تماشاي نمايش‌هاي جشنواره نشستند و خانواده‌ها خواهان ادامه پخش اين آثار در فضاي مجازي هستند. 
مديركل هنرهاي نمايشي سپس با تاكيد بر حمايت از اجراي عمومي آثار جشنواره اضافه كرد: علاوه بر بستر فضاي مجازي، از اجراي عمومي نمايش‌هاي جشنواره كه اغلب توليد جديد هستند، حمايت مي‌كنيم، چراكه تئاتر با اجراي عمومي زنده است. اينچنين است كه از اجراي عمومي اين آثار در تالارهاي زيرمجموعه اداره كل هنرهاي نمايشي به ويژه تالار هنر و همين‌طور ديگر سالن‌هاي نمايشي حمايت مي‌كنيم.
سپس جوايز بخش عكس با حضور امير عابدي، مدير بخش عكس، اختر تاجيك، عضو هيات داوران و امير مشهدي عباس به شرح زير اهدا شد و برگزيدگان بخش عكس بدون اولويت به شرح زير معرفي شدند. 
1- تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به مريم قهرماني‌زاده براي مجموعه عكس از نمايش‌هاي «اپراي عروسكي عشق » و نمايش «يك تئاتر كوچك از انتهاي دنيا»
2- تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به سيدضيا صفويان براي مجموعه عكس از نمايش‌هاي «بغلم كن تا دمپايي نيومده» و نمايش «ترانه خورشيد و ماه»
3-   تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به مهدي آشنا براي مجموعه عكس از نمايش‌هاي «اگزويا» و  نمايش «منو نمي‌بره»
در ادامه برنامه، با پخش كليپي از ايرج محمدي، هنرمند باسابقه نمايش عروسكي تقدير  شد.
سيدمجتبي حسيني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام بهداروند، مشاور اداره كل هنرهاي نمايشي و قادر آشنا، مديركل هنرهاي نمايشي از اين هنرمند تقدير كردند. ايرج محمدي با خواندن يادداشتي از برگزاركنندگان جشنواره و مديران هنري قدرداني كرد و گفت: آرزو مي‌كنم در هر شغلي، مفيد و تاثيرگذار و مثل عروسك‌ها مهربان و خوشرو و يكرنگ، صادق، باگذشت، بخشنده و پر از عاطفه و عشق نسبت به هم باشيم. راز ماندگاري در همين‌هاست.مهدي حاجيان، دبير اجرايي جشنواره نيز با خواندن يادداشتي، ياد گلزار محمدي را گرامي  داشت و از نمايشگران عروسكي كه در شرايطي دشوار چراغ اين هنر را روشن نگه داشتند، تقدير كرد.  تقدير از محمد‌حسن ابويي‌مهريزي، معلم تلاشگر هنر در شهر مهريز‌ كه سال‌هاست به آموزش نمايش خيمه‌شب‌بازي و ساخت عروسك مبارك همت گماشته، ديگر بخش اين برنامه بود. علاوه بر مديران جشنواره، وزارت آموزش و پرورش هم  از اين معلم  تقدير كرد.
ابويي‌مهريزي نيز در سخناني گفت: سال‌هاست دانش‌آموزان مهريز عروسك مبارك را مي‌سازند و شايد 3 هزار عروسك مبارك در مدارس ما ساخته شده باشد. ساخت اين عروسك، جزو آموزش هنر در مدارس شهر ماست. در هر كلاس و مدرسه‌اي به خيمه شب بازي مي‌پردازيم  ولي در زمينه آموزش  اول  راه هستيم. 
در ادامه جوايز بخش پژوهش، با حضور پوپك عظيم‌پور، ميترا كريمخاني و علي پاكدست به شرح زير اهدا شد. مسابقه پژوهش 
الف) بخش ترجمه 
هيات داوران در اين بخش بدون اولويت با اهداي لوح تقدير و جايزه نقدي از مترجمين زير قدرداني كرد.
مجيد كيانيان براي ترجمه مقاله: بدن متحول، عبارت نوظهور: اكتساب مهارت در يك تئاتر عروسكي نوشته: هاروكا اوكويي
پرتو پورقرايي براي ترجمه مقاله: ﻋﺮوﺳﻚ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﺑﺪن زﻧﺪه ﻣﻌﺎﺻﺮ نوشته: نوئِمي لورِنتس
امين محمدي براي ترجمه مقاله: ﻋﺮوﺳﮏ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ‌ي ‌ يك اﺑﺰار آﻣﻮزﺷﯽ نوشته: تارجا كروگر و ان ماريا نوپونن
ب) بخش تاليف
رتبه سوم: 
لوح تقدير و جايزه نقدي به فائزه‌السادات شاه‌حسيني براي نگارش مقاله: آواتارهاي پلاسيسيته تخيل اهدا شد.
رتبه دوم مشترك: 
لوح تقدير و جايزه نقدي به نگين كشفي براي نگارش مقاله: نمايش‌هاي فشن به مثابه اجراي عروسكي؛ با نگاهي به نمايش‌هاي فشن «Viktor & Rolf»
لوح تقدير و جايزه نقدي به ميرمحمدرضا حيدري و سلما محسني اردهالي براي نگارش مقاله: گذري به سير تاريخي بازي اسب چوبي در ايران و ريشه‌هاي اسطوره‌اي آن به عنوان يكي از گونه‌هاي عروسك نمايشي در ايران اهدا شد.
رتبه اول: 
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به محمد اوحدي براي نگارش مقاله: راه روح رقصنده: بازنگري پديدارشناسانه‌ بر بي‌قراري عروسك در انسان معاصر اهدا شد.
در ادامه جوايز بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي با حضور اردشير صالح‌پور، سلما محسني و مريم اقبالي به شرح زير اهدا شد. 
بر‌اساس راي هيات داوران بخش نمايشنامه‌نويسي، متشكل از شادي پور‌مهدي و اردشير صالح‌پور و نادر برهاني مرند آرا به شرح زير اعلام شد.
الف-  آثار شايسته تقدير
لوح تقدير و جايزه نقدي به كيان مرادي براي نگارش نمايشنامه  «ميرزا پارلمان خان نهاوندي»  از نهاوند
لوح تقدير و جايزه نقدي به نسرين خنجري براي نگارش نمايشنامه «افسانه دختر بالدار» از تهران
ب) نمايشنامه‌هاي برگزيده 
در اين بخش هيات داوران بدون اولويت سه برگزيده داشت.
1-  تنديس جشنواره، ديپلم  افتخار و جايزه نقدي به ميلاد حسيني براي نگارش نمايشنامه «دژِ هفتواد» از تهران تعلق گرفت.
2- تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به رضاگشتاسب براي نگارش نمايشنامه «متتي»  از ياسوج اهدا شد.
3- تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به باقرسروش براي نگارش نمايشنامه «داش آكل» از تهران اهدا شد.
پخش كليپي كوتاه از هنرمندان درگذشته، كامبوزيا پرتوي، نصرت كريمي، محمدرضا الوند و گلزار محمدي، اجراي دو قطعه موسيقي با خوانندگي خواننده نوجوان، مجيد معظمي، پخش تيزري از نمايش‌هاي شركت‌كننده در جشنواره، كارگاه‌هاي آموزشي، نمايشگاه عكس و ديگر بخش‌هاي جشنواره، از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود و اين مراسم با اجراي قطعه‌اي نمايشي با نام «جنگ و صبح» به كارگرداني ميثم يوسفي از يزد  به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون