• 1404 جمعه 27 تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • 1397 دوشنبه 27 اسفند

بازار خودرو وابسته به ارز و توليد

گروه اقتصادي| سال 97 را مي‌توان تلخ‌ترين سال براي صنعت و بازار خودرو تلقي كرد. سالي كه در آن قيمت خودروها به بالاترين ميزان در تاريخ خود رسيد. تحريم‌ها و تنش‌هاي ارزي ضربه سختي به اين صنعت وارد كردند و بالطبع بازار متاثر از آن آسيب ديد و درنهايت اين مشتريان بودند كه ضرر اصلي را به جان خريدند. سال 97 بازار طي سه مرحله بحران جدي را شاهد بود تا اينكه در آخرين مرحله دولت دستور عرضه فوري خودرو را صادر كرد؛ اقدامي كه حداقل در كوتاه‌مدت توانست تب تند قيمت‌ها را درمان كند. اگرچه كارشناسان نسبت به ادامه روند كاهشي قيمت‌ها در بازار طي سال آينده اميدوارند اما برخي از معضلات حل‌نشده مي‌تواند آتش زير خاكستر را دوباره شعله‌ور كند. پيش‌بيني مي‌شود روند نزولي در سال آينده و طبق وعده خودروسازان مبني بر تكميل تمام تعهدات معوق خود تا خرداد ماه، ادامه داشته باشد. با بسته نجات مالي ۱۵ هزار ميليارد توماني دولت به خودرو‌سازان و قطعه‌سازان روند توليدات با محوريت داخل قوت گرفته و احتمالا ابعاد بزرگ‌تري هم به خود مي‌گيرد. اين در حالي است كه ممكن است با كاهش عرضه از سوي خودروسازان قيمت خودرو در سال ۹۸ بين 3 تا 4درصد گران‌تر از سال ۹۷ شود. قيمت خودرو در سال ۹۸ علاوه بر عرضه و تقاضا به قيمت دلار نيز بستگي دارد. دولت چنانچه بتواند براي سال ۹۸ نرخ ارز را ثابت نگه دارد، قيمت خودرو نيز تثبيت خواهد شد. ممكن است با تصويب افزايش قيمت خودرو يعني 5درصد كمتر از حاشيه بازار، تقاضا براي خريد خودرو كاهش يابد. در حقيقت كاهش تقاضا مهم‌ترين اتفاقي است كه در بازار خودرو سال ۹۸ به جريان خواهد افتاد. اميرحسين قرباني، كارشناس خودرو با اشاره به اين مطلب كه، آرامش نسبي بر بازار خودرو حاكم شده است، گفت: از اين دلايل كاهش قيمت، افزايش تيراژ خودروسازان است. فروش فوري‌هاي خودروها و بيم سرمايه‌گذاران و دلالان از آينده قيمتي بازار از ديگر دلايل هستند. وي در ادامه تاكيد كرد: فعالان بازار مي‌گويند، ظاهرا پول‌هاي سرگردان در حال خروج هستند در حال حاضر فروشنده در بازار خودرو زياد شده، اما خريدارها كه تا ديروز به هر ترفندي به خريد خودرو روي آورده‌اند، كم شده‌اند. بسياري از مشتريان ترجيح مي‌دهند براي خريد خودرو صبر كنند تا شايد با قيمت كمتري موفق به خريد وسيله نقليه شوند و گمان مي‌برند قيمت‌ها پايين‌تر خواهد آمد. اين كارشناس اقتصاد خودرو به اين نكته نيز اشاره كرد كه، قيمت‌ها در بازار خودرو در مقطع فعلي به پيروي از اين دو بازار سكه و ارز، رو به افول گذاشته‌اند. باتوجه به اينكه در عمده قراردادهاي پسابرجامي، قيمت خودروهاي توليد شده بالاي ۵۰ ميليون تومان است، به نظر مي‌رسد با حذف خودروهاي ۲۰ تا ۳۰ميليوني از چرخه توليد، در طول سال آينده و نبود برنامه‌اي شفاف براي جايگزين كردن خودروهاي با قيمت ارزان، از سال ۹۸ خودرويي با قيمت زير ۳۵ميليون تومان به فروش نخواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون