پاسخهاي اصولگرايان به آيتالله فاضل لنكراني
محمدجـوادفاضل لنكراني در سخنراني اخير خود در دانشگاه مفيد به موضوع «فقه نظامات، توهم يا واقعيت؟» پرداخته بود، از سوي آيتالله مصباحيزدي، حجتالاسلام خسروپناه و مديرمسوول روزنامه جوان مورد خطاب قرار گرفته است؛ اگرچه تنها در اين ميان حجتالاسلام خسروپناه بود كه به صورت علني پاسخش را به وي منتشر كرد.
فاضل لنكراني گفته بود: «ما اين مقدار كه در فقه كار كرديم چيزي به نام نظام نديدهايم. اين عناوين نظام اقتصادي، نظام سياسي، نظام قضايي نبايد چشم و گوش ما را پر كند كه بگوييم اسلام نظام دارد. اسلام در هر زمينهاي احكام جزيي و قواعد دارد. اما چيزي به عنوان نظام ندارد. آقاياني كه قائل به نظام اقتصادي هستند، ميگويند هر موضوعي در نظام اقتصادي با هم ارتباط تنگاتنگ دارد.»
او همچنين تاكيد كرده بود: «ما اساسا معتقديم نهتنها فقه ما در باب سياست، قضاوت، پزشكي و اقتصاد داراي نظام خاصي نيست بلكه جامعيت اسلام اقتضاي عدم وجود نظام خاصي را ميكند چرا كه از مقدمات هر نظامي رعايت شرايط زمان و مكان و خصوصيات ديگر است.»
در همين رابطه عبدالله گنجي مديرمسوول روزنامه جوان امروز (شنبه ۱۷ آذر ۹۷) در توييتي نوشت: «به نظر ميرسد دو جريان محدود و مجزا از هم به اين نتيجه رسيدهاند كه حذف نظام ديني در اين كشور بايد از راه هجمه به فقه و ناكارآمد معرفي كردن آن در عرصه حكومت رقم بخورد و اين كار را خصوصا از درون حوزه علميه قم شروع كردهاند.»
آيتالله مصباحيزدي نيز در يك سخنراني در جمع طلاب بدون اشاره به نام شخصي به همين موضوع اشاره كرده و گفته بود: «ته دل برخي مسوولان اين است كه حركتي در كشور شروع شده و در اين حركت، جوي پيش آمد كه امام (ره) توانست حكومت را به دست بگيرد؛ وگرنه قرار نبود حكومت آخوندي درست شود! كدام دين و آيه و حديث، چنين حكومتي را تجويز ميكند؟!» اما نكته اصلي اينجاست كه آيتالله از مطرح شدن اين مسائل در دروس خارج فقه گلايه كرده، ميگويد: «واي به روزي كه خداي ناكرده يك استاد درس خارج در حوزه علميه قم، در درسش هم به اين شبهات و سخنان دامن بزند!»
در جواب آقاي فاضل لنكراني اما حجتالاسلام خسروپناه با نوشتن يادداشتي بلند كه مشرق و ساير رسانههاي اصولگرا آن را منتشر كردند معتقد بود كه برخي ممكن است با خواندن اين مطالب به اين نتيجه برسند كه ايشان قائل به حكومت اسلامي نيست و يا معتقد به جدايي دين از سياست است. اما به اعتقاد وي «به هيچوجه اين متن چنين چيزي را نميرساند و مطلقا هم ايشان ديدگاهش اين نيست و ما از نزديك ايشان را ميشناسيم و كاملا معتقد به حكومت ديني است.
ايشان به مطلوب بودن يا نبودن استخراج نظامات نپرداخته است. ايشان ميفرمايد نه ضرورت دارد و نه ممكن است.
يعني حكومت ديني - به معناي اجراي احكام اجتماعي اسلام- را قبول داريم. اسلام هم احكام فردي و هم احكام اجتماعي دارد. بنابر اين به هيچوجه ايشان نميخواهد بگويد اسلام دين سكولار است، احكام اجتماعي ندارد.»
علاوه بر اينها روزنامه صبح نو نيز در پروندهاي به اين موضوع پرداخته كه نشان ميدهد موضوع اگرچه ممكن است براي رسانههاي اصلاحطلب جذابيت نداشته باشد اما از عمق بسيار زيادي برخوردار است.