• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5015 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ شهريور

هوشمندسازي در اولويت برنامه‌هاي تحقيق و توسعه همراه اول

به‌رغم مدت كوتاهي كه از تاسيس مركز تحقيق و توسعه همراه اول مي‌گذرد، اين مركز توانسته اقدامات قابل توجهي را در زمينه‌هاي بومي‌سازي، پايلوت فناوري‌هاي جديد و توسعه اكوسيستم نوآوري در صنعت ارتباطات كشور انجام دهد.
دكتر وحيد شاه‌منصوري سرپرست اين مركز با بيان اين موضوع، اينترنت اشيا و هوشمندسازي را از اركان برنامه‌هاي اين مركز دانست و افزود رويكرد و استراتژي پنج‌ساله همراه اول و اين مركز به سمت تحول ديجيتال و توسعه اقتصاد دانش‌بنيان مبتني بر فناوري‌هاي ديجتالي است.
در دنياي امروز اين فناوري‌ها (IoT و 5G و AI) هستند كه نشان داده‌اند ميتوانند معضلاتي كه از قبل بوده را حل كنند. تاكنون هم بسياري از معضلات كشورها با پيشرفت تكنولوژي خيلي راحت تر مديريت شده‌اند.
مثلا با راه‌اندازي خدمات مبتني بر فناوري IoT مي توان با تعداد زيادي سنسور ارزان قيمت يك‌سري داده به دست آورد كه با تحليل اين داده‌ها تصميم‌گيري انجام مي‌‌شود. اينها بدون فناوري ميسر نيست.
تجربيات جهاني هم نشان داده كه به كمك اين فناوريها و با هزينه منطقي، دستاوردهاي بزرگي در رفع معضلات ملي مي‌توان به دست آورد. وي در مورد رويداد جايزه سال هوشمندسازي و ويژگي‌هايي كه ايده‌هاي منتخب در آن بايد داشته باشند، گفت: ما چند تا اصل داريم براي اين ايده‌ها؛ اول اينكه ايده به تنهايي كاربردي ندارد و صاحبان ايده بايد تيم قوي، سوابق مرتبط با راه‌حل پيشنهادي و مدل كسب وكار يا مدل تجاري مشخص براي آن ايده هم داشته باشند.
ايده حتما بايد مدل تجاري داشته باشد و حتما فناوري نوين در آن به‌ كار رفته باشد. فناوري نوين مدنظر هم IoT و 5G و هوش مصنوعي است. ايده‌ها بايد قابليت بهرهمندي از مزاياي نسبي اپراتور و مزاياي رقابتي اپراتور مخابراتي را داشته باشند و نيز مقياس‌پذير و قابل تكرار باشند. اينكه نمونه اوليه و MVP هم داشته باشند اجباري نيست ولي امتياز بهتري مي‌گيرند.
سرپرست مركز تحقيق و توسعه همراه اول همچنين افزود: راه‌حل‌هاي پيشنهادي مبتني بر فناوري‌هاي سه‌گانه فوق كه داراي نوآوري بوده و قابليت عملياتي شدن داشته باشند، به همراه طرح تجاري در مرحله داوري بررسي خواهند شد و انتخاب انجام مي‌شود.
دكتر شاه منصوري در مورد فرآيند تجاري‌سازي ايده‌ها و محصولات گفت: اين اولين تجربه برگزاري رويداد جايزه سال هوشمندسازي در ايران است.
در واقع اين جايزه مثل اعتباري است كه براي يك قرارداد در نظر گرفته شده باشد.
 اين قرارداد ميان شركت پيشنهاد‌دهنده راه‌حل و مركز تحقيق و توسعه همراه اول منعقد مي‌شود و پروپوزال برنده به عنوان پيوستي براي آن قرارداد خواهد بود. در قالب اين قرارداد، راه‌حل پيشنهادي توسعه مي‌يابد و به كمك همراه اول به اجرا در مي‌آيد.
عملا به جاي اينكه RFP تعريف كنيم و مناقصه‌هايي براي دريافت راهكارها برگزار كنيم، برنده اين رويداد برنده مناقصه محسوب مي‌شود و لذا با برنده براي تهيه محصول وارد مراحل عقد قرارداد مي‌شويم.
 اين قرارداد با مركز تحقيق و توسعه همراه اول خواهد بود و هدف آن توسعه سلوشن براي رفع يك معضل ملي به كمك همراه اول است. سرپرست مركز تحقيق و توسعه همراه اول در انتهاي گفت‌وگو به اهميت توجه نهادهاي اثرگذار و تصميم‌گير در هر حوزه اشاره كرد و افزود: فرض كنيد در حوزه مديريت مصرف انرژي اگر صورت مساله براي وزارت نيرو يا مثلا بخش مديريت مصرف انرژي مطرح باشد و سبب حضور اين نهاد گردد، بسيار موثر است.
در واقع اگر هركدام از وزارتخانه‌ها، سازمان ها و نهاد شهرداري در حوزه مرتبط پاي كار باشند به حل معضل مربوط به خودشان كمك مي‌كند.
وي در مورد شناسايي حوزه ها و چالش هاي منتخب براي اين رويداد با بيان اينكه ده حوزه و چالش براي دريافت ايده‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: عملي كردن ايده‌ها قطعا نياز به حضور جدي و موثر نهادهاي مرتبط با هريك دارد.
اما همراه اول تامين بودجه توسعه راهكار‌هاي فناورمحور را متقبل شده است و بار سرمايه‌ها و بودجه‌ها از دوش سازمان‌ها و نهادها برداشته شده است و لذا اميدواريم كه با استقبال نهادهاي مرتبط به ويژه در آغاز دولت جديد روبرو باشيم.
قدم اول هم فكر مي‌كنم اين باشد كه هر نهاد به عنوان متولي در يك رويداد Reverse Pitch به خوبي بتواند نيازها و دغدغه‌هاي چالش مرتبط با خودش را بيان كند و شركت‌كننده‌ها را در آن حوزه راهنمايي كند.
در واقع آن نهاد بايد با حس مالكيت نسبت به راه‌حل ها وارد موضوع بشوند. راهكارهاي پيشنهادي شركت‌ها از سمت معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري هم در نهايت حمايت خواهند شد.
البته يك آسيب‌شناسي لازم است در مورد حمايت‌هاي قبلي نهادي مثل معاونت علمي انجام بشود؛ چرا كه قبلا هم رويدادهايي را برگزار يا حمايت كرده‌اند ولي پروژه‌هاي نهايي در چرخه حل معضل نيفتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون