الهام پاوهنژاد از كارگرداني «كافه پولشري» گفت
كاهش حمايت دولت موجب افزايش بهاي بليت نمايشها شد
بابك احمدي
الهام پاوهنژاد به زودي نمايش تكنفره «كافه پولشري» را در كافهترياي مجموعه تئاترشهر روي صحنه ميبرد و به اين ترتيب براي نخستينبار كارگرداني را تجربه ميكند. اين هنرمند در گفتوگو با «اعتماد» از دلايل علاقهمندياش به كارگرداني اين متن و عوامل تاثيرگذار بر تعيين قيمت بليت آثار نمايشي گفت كه اين روزها سروصداي زيادي به راه انداخته است. مجموعه تئاترشهر به تازگي برنامههاي بهار 96 خود را اعلام كرد كه نويدبخش سرآغازي خوش براي سال جديد اين مجموعه است. به طور حتم مخاطبان پيگير هنر نمايش از شنيدن نام گروه نمايش «كوآنتوم» به سرپرستي آرش دادگر كه قصد دارند نمايش «هملت» را در سالن اصلي اين مجموعه به صحنه ببرد خشنود خواهند شد. يا اينكه ناصر حسيني مهر نيز در همين ماه ابتدايي سال با نمايش «بوف كور» به تالار چهارسو ميآيد. كارگرداني كه نمايشهايش همواره با استقبال تماشاگران و منتقدان روبهرو شده و مدتهاي زيادي است با گروهي از هنرجويان جوان مشغول تمرين است. رويكردي كه به همراه ديگر مولفههاي هنري اين كارگردان در خور ستايش به نظر ميرسد چراكه در سالهاي اخير صرف زمان زياد براي تمرين، تئاتر ديگر مثل سابق دنبال نميشود و به نوعي با نمايشهاي «فستفودي» مواجه هستيم. به اين فهرست ميتوان اسامي هنرمند جواني مانند سيدمحمد مساوات را افزود كه با كارگرداني نمايش «بيپدر» به سالن قشقايي ميآيد و در كنار خود، جوان خوشفكر ديگري به نام سياوش بهادري راد را ميبيند. بهادري راد قرار است «فصل بيعاري» را به صحنه ببرد. اما بعد از مدتها كه پرونده اجرا در كافهترياي اصلي مجموعه تئاترشهر بسته شده بود و شاهد اجراي آثار به قولي «محيطي»! نبوديم؛ اين ظرفيت بار ديگر با نخستين تجربه كارگرداني الهام پاوهنژاد فعال خواهد شد. پاوهنژاد همواره به عنوان بازيگر شناخته شده ولي قصد دارد نمايش «كافه پولشري» نوشته «آلن وتر» با ترجمه اصغر نوري را كارگرداني كند و همزمان ايفاي نقش در اين نمايش را نيز برعهده دارد. «كافه پولشري روايت روياها و آرزوهاي يك زن كافهدار است. اين متن چند سال قبل توسط اصغر نوري ترجمه شد كه همان زمان با من در ميان گذاشت ولي هر بار عاملي، اجراي نمايش را به تعويق ميانداخت.» پاوهنژاد ابتدا قصد داشت نمايش «كافه پولشري» را زمستان اجرا كند اما به دليل همزماني با حضور در نمايشي به كارگرداني محمد حاتمي از تصميم خود صرف نظر كرد. «ميخواستم تك كار باشم، چون اصلا علاقه ندارم در يك ماه يا مدت محدود در چند نمايش روي صحنه بروم.» اين هنرمند درباره نكته جذاب موجود در نمايشنامه توضيح داد: «نمايشنامه به آن معنا، معاصر محسوب نميشود ولي بهشدت انساني است و تنهايي انسان امروز را تصوير ميكند. تنهايي از جمله بحرانهايي است كه اين روزها اطرافم ميبينم و موجب شده به اجراي اين متن گرايش پيدا كنم.» پاوهنژاد درباره نخستين تجربه كارگردانياش نيز ميگويد: «اين نمايش مثل تمام مونولوگها بازيگر محور است و طبيعتا نگاه كارگرداني خاصي ندارد. من از گذشته ايدههايي در ذهن داشتم و حالا به بهانه اين متن و اجرا، ايدههايم را با مخاطب درميان ميگذارم. » او همچنين به بحث تعيين قيمت بليت آثار نمايشي كه اين روزها سروصدا به راه انداخته نيز اشاره ميكند. «از آنجا كه تئاترشهر يك سالن دولتي است به طور طبيعي تعيين بهاي بليت چندان دست ما نيست ولي مشغول رايزني هستيم حداقل درصدي كه تئاترشهر از محل فروش گيشه برداشت ميكند كمتر شود.» پاوهنژاد ادامه ميدهد: «موضوع قيمتگذاري كه جنجالساز شده به عوامل زيادي از جمله سالن اجرا و درصدي كه دريافت ميكنند بستگي دارد. در نظر بگيريد سايت فروش بليت 5 درصد، سالن اجرا 30 درصد و تبليغات نيز درصدي از فروش گيشه نمايش را برداشت ميكنند. بايد هزينه بخشهاي ديگر كار مثل بازيگران، طراحي، گريم، صحنه و موسيقي را نيز اضافه كنيم.» بازيگر و كارگردان نمايش «كافه پولشري» تاكيد دارد از زماني شاهد افزايش بهاي بليت آثار نمايشي در تهران بوديم كه گروهها از حمايت دولتي محروم شدند. «گروهها محكوم شدند تمام هزينهها را خودشان تامين كنند و اين روي تمام عوامل اجراي يك نمايش تاثير گذاشته است.» نمايش كافه پولشري بعد از پايان تعطيلات نوروزي در كافه ترياي اصلي تئاترشهر به صحنه ميرود.