تاريخ سينماي ايران را جعل نكنيد
فروشها و مخاطبهاي مشكوك
گروه هنر و ادبيات
در ساليان اخير خاصه دوران شيوع كرونا كه سينماي ايران با خطر ورشكستگي دست و پنجه نرم ميكرد، اكران بعضي فيلمهاي كمدي، چراغ سينماي ايران را روشن نگاه داشت و مخاطبان به سالنهاي سينما جذب شدند، اما از آن زمان تا امروز اعداد و ارقامي از گيشه بعضي فيلمها منتشر ميشود كه واژههايي همچون «ركورد مخاطب و فروش»، «پرفروشترين» و «پرمخاطبترين» را بيشتر از گذشته در سينماي ايران مطرح ميكند كه اين موضوع، خطري جدي با نام جعل واقعيات را در ذهن به وجود ميآورد. ماجرا از اين قرار است كه از چندي پيش، شايعات زيادي درخصوص فروش و تعداد مخاطب غيرواقعي بعضي فيلمهاي كمدي در فضاي مجازي و محافل سينمايي به وجود آمده و پرسشي را در ذهن شكل داده كه آيا اين فيلمهايي كه به عنوان «پرفروشترين» اعلام ميشوند آيا رقمهاي گيشه آنها صحت دارد يا نه؟ به عنوان مثال فيلمهاي «فسيل» و «پيرپسر» در معرض اين اتهام قرار داشتند و شبهات زيادي در ميزان فروش اين فيلمها وجود داشت، اما ما بلافاصله در يك جستوجوي ميداني و گفتوگو با مردم، متوجه شديم، تعداد كثيري از مردم اين دو فيلم را تماشا كردند و اگر جعلي هم صورت گرفته بود حداقل با فضاي كلي جامعه تا حدودي همخواني نداشت، مثلا ميشد حدس زد كه تعداد مخاطبين «پيرپسر» بيشتر از تعداد مخاطبين زن و بچه است يا «فسيل» را بعضي از مخاطبين بيش از يكبار ديده باشند. «پيرپسر» به دليل موج فراگير تبليغاتي و جذابيتهاي خود فيلم، حداقل براي بخشي از مخاطبين جذاب بود و «فسيل» هم به دليل اكران يكساله و جنس كمدي و تبليغات گستردهاش توسط بخش ديگري از مردم ديده شد. ولي نكتهاي كه وجود دارد اين است كه استفاده بيش از حد از عناوين «ترين» از همان موقع فروش «فسيل» به ابتذال كشيده شد. به اين معني كه اگر در زمان اكران هر دو فيلم «پيرپسر» و «فسيل» خوشحالي موفقيت هر دو فيلم به دو دليل متفاوت (يكي جلوي ورشكستگي سينماها را گرفت و آن يكي، بعد از مدتها يك فيلم جدي و اجتماعي پيشتاز گيشه شد) مسرتبخش بود، اما استفاده از واژه «پرفروشترين» براي بعضي فيلمها نامطلوب است. به عنوان مثال در هفته گذشته خبر عجيب و غيرقابل باوري منتشر شد و آن پيشتازي فيلم «مرد عينكي» بود، با اين مضمون كه «مرد عينكي» پرفروشترين وپرمخاطبترين فيلم امسال شد. پرفروشترين شدن «مرد عينكي» در حالي صورت گرفت كه اين فيلم نه تنها به لحاظ عمومي خصوصيات آن دو فيلم را ندارد كه اصلا مخاطبان هم از كيفيت آن راضي نيستند و نكته مهمتر اينكه هيچ يك از اطرافيان و جامعهاي كه ما ميشناسيمش اين فيلم را نديدهاند. انتخاب عنوان «ترين» براي فيلم «مرد عينكي» بيشتر از آنكه واقعي به نظر برسد نوعي توهين به شعور مخاطبان و آسيب به روند واقعي گيشه سينماست، افرادي كه به راحتي حق ديگران را ناديده ميگيرند و براي رسيدن به منافع خود تاريخ سينماي ايران را جعل ميكنند. ما به شكلي گسترده به اين قضيه وارد خواهيم شد و گزارش مفصل و مبسوطي را به زودي در اين رسانه منتشر خواهيم كرد.