ميثم ظهوريان: مجمع شرط مجلس وقت براي خروج از ليست سياه FATF را حذف كرده است
محسن دهنوي: مجمع نه تنها هيچ بندي را حذف نكرده، بلكه «يك شرط نيز اضافه كرده است»
محمد مهاجري: FATF در حال بهروزرساني اين كنوانسيون است
مهدي بيك اوغلي
همزمان با تصويب CFT به عنوان آخرين حلقه از زنجيره حقوقي لازم براي پيوستن به FATF و خروج از ليست سياه مالي و تجاري بينالمللي، تلاشهاي برخي افراد و گروههاي تندرو براي حاشيهافكني بر اين تصميم مجمع نيز آغاز شد.
در مسير اين نوع شبههافكنيها ميثم ظهوريان، دبير كميسيون اقتصادي و عضو هيات رييسه مجلس، ديروز با انتشار پيامي در توييتر ادعا كرد كه مجمع تشخيص مصلحت نظام شرط مجلس وقت براي اجراي CFT را كه «منوط به خروج ايران از ليست سياه FATF» شده بود، در مصوبه نهايي حذف كرده است. اظهارنظري كه باعث شكلگيري رويارويي حقوقي ميان مجلس و مجمع شده است. محسن دهنوي، سخنگوي مجمع اما در توضيح اين بند تصريح كرد كه اين بند در مهر ماه ۱۳۹۷ به شوراي نگهبان ارسال شد و مورد ايراد شورا قرار گرفت. وي همچنين تاكيد كرد كه مجمع نه تنها هيچ بند و حقالشرطي را از مصوبه مجلس حذف نكرده، بلكه «يك شرط نيز اضافه كرده است.» دهنوي در پاسخ به نماينده مشهد در مجلس يادآور شد: «1- جناب آقاي ظهوريان! حقالشرطي كه مدنظر شماست مربوط به مصوبه اوليه مجلس در مورد لايحه CFT است كه مهر ۱۳۹۷ براي شوراي نگهبان ارسال شد و مورد ايراد شورا قرار گرفت. لذا مجلس شوراي اسلامي آبان ۱۳۹۷ اين مصوبه را اصلاح كرد و اين حق شرط از مصوبه مجلس حذف شد.»
سخنگوي مجمع يادآور شد: «در مصوبه ارسالي مجلس به شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در دي ۱۳۹۷ نه تنها چنين بندي وجود ندارد بلكه متن به صورت ديگري است. همانطور كه قبلا تلفني هم خدمت شما عرض كردم، مجمع تشخيص مصلحت نظام نه تنها هيچ بند و حقالشرطي را از مصوبه مجلس شوراي اسلامي حذف نكرده بلكه يك شرط نيز اضافه كرده است.»
اما تماسي كه دهنوي از آن سخن ميگويد با هدف اقناع نمايندگان نزديك به جبهه پايداري نه تنها باعث كاهش حاشيهسازيهاي آنان نشده بلكه در ادامه اين ابهام از بحثهاي خصوصي خارج شده و به صورت عمومي مطرح شده است. «اعتماد» در گفتوگو با فعالان سياسي به دنبال بررسي ابعاد اين حاشيهسازيها رفته است. محمد مهاجري، فعال سياسي اصولگرا با واكاوي عملكرد طيفهاي راديكال مجلس اعلام ميكند كه كارنامه اين جريان نشاندهنده آن است كه براي اين جريان موضوعات سياسي و جناحي بر موضوعات ملي و مصالح عمومي اولويت دارد. با يك چنين دورنمايي، طبيعي است كه جريان راديكالهاي مجلس به دنبال جنجالسازي درخصوص تصويب CFT باشند. حشمت فلاحتپيشه نيز با بازخواني مسير مانعتراشي در تصويب اين لوايح اعلام ميكند منفعت برخي افراد و جريانات در تداوم تحريمها و عدم پيوستن به FATF است، بنابراين با آن مخالفت ميكنند.
محمد مهاجري: FATF به زودي محتواي اين كنوانسيون را بازنگري ميكند
محمد مهاجري، فعال سياسي اصولگرا در گفتوگو با «اعتماد» درخصوص جريان تخريبي كه عليه منافع ملي و چهرههاي ملي و تصويب مصوباتي چون CFT و پالرمو شكل گرفته، ميگويد: «جريان تخريبي كه در واقع اسم مستعار جريان پايداري در كشور فعاليت ميكند، نسبت به هر تصميم دولت و نظام حكمراني ازجمله تصويب CFT و پالرمو جنجالسازي كرده و تخريب ميكنند. با تحقيق ميگويم اين افراد و گروهها هيچ نقطه روشني در كارنامه خود ندارند. آنها هيچ تصميمي نگرفتهاند كه در راستاي منافع ملي و مصالح عمومي ايرانيان باشد. حتي يك مورد را در كارنامه آنها نميتوان پيدا كرد كه گامي به سمت توسعه و رشد اقتصادي كشور برداشته باشند. شخصا 14 روز وقت گذاشتم و كارنامه جريان تندرو را از سال 84 تا 1404 مرور كردم تا مواردي از صلاح و بهبود در عملكرد آنها پيدا كنم. صادقانه ميگويم حتي يك مورد در كارنامه آنها نديدم. اما اين جريانات راديكال كه هيچ گامي به سمت رشد و تعالي كشور برنداشتهاند درباره شخصيتهاي بزرگ كشور مانند خاتمي، ناطق نوري و ظريف و اعضاي كابينه تندترين واژگان را به كار ميگيرند و هيچ كس به آنها نميگويد بالاي چشمتان ابروست.»
مهاجري ادامه ميدهد: «مساله بعدي اينكه طبيعي است افراد و جرياناتي كه كارنامه ندارند با تخريب ديگراني كه كارنامه دارند، تلاش ميكنند دستاوردهاي ساير افراد و گروهها را زير سوال ببرند. اين روش باعث ميشود كارنامه نداشتن خودشان ديده نشود و در بحبوحه جنجالسازيها مدفون شود. اين تندروها دست به اقداماتي ميزنند كه من نام آنها را شارلاتانيزم سياسي و شارلاتانيسم اخلاق ميگذارم. براي اينكه ضعف خودشان پوشيده شود شروع ميكنند نقاط قوت ديگران را ضربه بزنند. هرچند عقبه اين جريان به دههها قبل باز ميگردد اما از 2 دهه قبل به صورت سيستماتيك در حال تخريب گروههاي موثر براي كشورند، به همين دليل است كه اينها اقدام به تخريب افرادي ميكنند كه در راستاي منافع ملي قدم بر ميدارند.»
اين تحليلگر در پاسخ به پرسش «اعتماد» درخصوص تخريب دستاوردهاي دولت در بخشهاي مختلف ازجمله تصويب CFT و پالرمو همچنين مذاكرات و... توسط برخي افراد تندرو ميگويد: «درباره مساله تصويب FATF ذكر اين نكته ضروري است كه مجمع FATF كه اخيرا از ايران براي حضور در جلسهاي ويژه دعوت كرده، در پاريس جلساتي را برگزار ميكنند در حال بهروز رساني اقدامات خود هستند و ايران هم بايد با اين معيارهاي جديد خود را تطبيق دهد. برخي معتقدند با اين معيارهاي تازه ايران هم بايد مصوبه تازهاي در مجلس داشته باشد و اقدامات تازهاي رقم بزند. مهاجري در پايان يادآور ميشود: «اما همين جريان تندرو با ويژگيهايي كه عرض كردم به دنبال آن است كه ارتباط ايران با نظام بينالملل تضعيف شده يا قطع شود. مدلي كه تندروها براي ايران در ذهن دارند، از جنس نظام حكمراني در كرهشمالي است. كرهشمالي مردماني مسخ شده با فرهنگي كوچك و سطح نازلي از حقوق شهروندي در آن لحاظ ميشود. پايداريچيها به دنبال اين هستند كه مدلي حتي پايينتر از كرهشمالي را در ايران پيادهسازي كنند.»
حشمت فلاحتپيشه: منافع برخي در عدم تصويب افايتياف است
حشمت فلاحتپيشه، نماينده ادوار مجلس درباره حاشيهسازيهاي تندروها عليه CFT ميگويد: «سرانجام با تلاشهاي دولت چهاردهم كنوانسيونهاي مرتبط با FATF در كشور تصويب شدند و روند بازگشت ايران به ليست خاكستري و بعد ليست عادي آغاز شد. در زمان رياست بنده در كميسيون امنيت ملي مجلس اين كنوانسيونها در مجلس دهم تصويب شدند و شخصا بارها براي بررسي موضوع تشريح ابعاد گوناگون آن راهي مجمع تشخيص مصلحت نظام شدم. كساني كه مخالف تصويب CFT و پالرمو بودند، اعلام ميكردند در شرايطي كه ايران تحريم است و برجام بلاموضوع شده، ايران نميتواند اين كنوانسيونها را تصويب كند. امروز اما نه تنها ايران همچنان تحريم است، بلكه مكانيسم ماشه هم فعالسازي شده و عملا ديگر برجام به پايان راه خود رسيده، هم CFT تصويب شده و هم پالرمو.»
او يادآور ميشود: «اين واقعيتها به ما ميگويد كه پشت پرده برخي افراد و گروهها در حال دادن اطلاعات غلط بودند. در واقع اين استدلالهاي تندروها براي دفاع از منافع عدهاي خاص بود نه در راستاي تامين منافع ملي كشورمان. در واقع برنامه اين بود كه منافع جناحي و سياسي بر منافع ملي اولويت داده شود. در يكي از جلسات با يكي از افراد تصميمساز متوجه شدم، دغدغه اين افراد تراكنشهاي مالي است! وقتي رييس يك قوه ميگويد، 30درصد از ارزش پول ملي كشورمان به خاطر عدم جراي FATF و تحريمهاي مرتبط از بين رفته به اين معناست كه FATF بايد عطف به ما سبق شود.»
فلاحتپيشه يادآور ميشود: «اين ملت ايران است كه هزينه اين تندرويها و تنازعات را ميپردازند. زماني كه هيولاي چالش در خاورميانه خوابيده و ايران ميتواند از طريق تصويب كنوانسيونهاي بينالمللي و پيوستن به FATF بخشي از منافع ملي خود را تامين كند، دوباره برخي افراد و گروهها دست به كار شده و تلاش ميكنند براي دولت و اعضاي كابينه حاشيهسازي كنند تا منافع آنها همچنان تداوم داشته باشد. حتي كشورهايي مانند چين و روسيه هم خواستار پيوستن ايران به FATF هستند و پيوستن ايران به اين كنوانسيون ميتواند زمينه رفع بسياري از مشكلات را فراهم سازد.
رييس سابق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تشريح چگونگي تصويب لوايح پالرمو و CFT ميگويد: «ايران بايد از كانونهاي تنش و تنازع در منطقه دور بماند و زمينه توسعه اقتصادي و بهبود شاخصهاي اقتصادي را فراهم سازد. در دورنماي منطقه كشوري كه دچار انزوا شود از چرخه رشد و پيشرفت و اثرگذاري دور مانده و امكان تاثيرگذاري را از دست ميدهد. ايران با پيوستن به FATF و پس از آن حل مناقشه با امريكا بايد تلاش كند، مناسبات ارتباطي خود با جهان را پوياتر از قبل تنظيم كند.»