جهانمنشي ايراني
كتاب «جهانمنشي ايراني؛ يك تاريخ سينمايي» اثر گلبرگ ركابطلايي با ترجمه علي قاسميمنفرد توسط نشر شيرازه روانه بازار كتاب شده است. نويسنده اين كتاب كه در حوزه روابط بين تصوير سينمايي و فضا، مدرنيته، جهانوطني، شهرنشيني، مليگرايي و انقلابها تحقيقات انجام داده در اين كتاب سراغ نسبت سينما و جهان ايراني در دوران مدرنيته رفته است. در توضيح پشت جلد اين كتاب آمده: «از ميان تمامي مواجهههاي ايران با مدرنيته، بدون ترديد سينما چندوجهيترينِ آنها به شمار ميآيد. سينما هم نماد جهاني بود موفق در مهار فناوري و همزمان فضاهايي را در معرض نگه ميگذاشت، متفاوت از فضاي تجربه روزمره ايرانيان و از اين طريق راه را براي تعامل فرهنگي و بازانديشي و بازآرايي هويت تماشاگران ميگشود. با اين همه شايد مهمترين ويژگي سينما در گسترش شتابناك دايره شمولش به تمامي طبقات شهرنشين بود. سينما نيز همانند ساير مظاهر مدرنيته در آغاز در انحصار طبقات حاكم و ثروتمندان بود، اما در فاصله كوتاهي اين انحصار شكسته شد و سينما به بخشي از زندگي خيل هر روز گستردهتر شهرنشينان كشور به ويژه در پايتخت تبديل شد؛ تقاضا براي آن از توان توليدكنندگان ملياش فراتر رفت و وارداتش خود بر گشودنِ بيش از پيش فرآيند ارتباط ايرانيان با جهان افزود. همين گستردگي شمول باعث شد سينما افقهاي انتظاري گوناگوني را نزد طبقات و گروههاي اجتماعي و سياسي مختلف بگشايد، به آرزوها و اميال متفاوتي دامن بزند و به تجارب متكثر و متنوعي ميدان دهد كه از همهشان در اين كتاب با واژه جهانمنِشي ايراني ياد ميشود.» اين كتاب كه در ۳۴۳ صفحه به فارسي ترجمه شده توسط نشر شيرازه با قيمت ۵۸۵ هزار تومان منتشر شده است.