• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

درگذشت نوازنده پيشكسوت ويولن

نمايشگاه آثار چنگيز شهوق برپا مي‌شود

«مرد عنكبوتي» ركورد  زد
با به فروش رفتن «فانتزي شگفت‌انگيز شماره ۱۵» در يك حراجي، ركورد گران‌ترين كتاب مصور فروخته ‌شده شكسته شد. به گزارش ايسنا و به نقل از هاليوودريپورتر، فروش اخير كتاب «فانتزي شگفت‌انگيز شماره ۱۵» كه در آن براي نخستين‌بار از «مرد عنكبوتي» رونمايي شده است، ركورد جديدي را براي گران‌ترين كتاب مصور فروخته ‌شده به ثبت رساند. اين كتاب مصور روز پنجشنبه در بخشي از يك حراجي كه در فاصله ۸ تا ۱۲ سپتامبر برگزار مي‌شود به قيمت ۳.۶ ميليون دلار فروخته شد.به اين ترتيب ركورد پيشين كتاب «اكشن كاميكس شماره يك» كه در سال ۱۹۳۸ منتشر شده و در آن براي نخستين‌بار از «سوپرمن» رونمايي شده بود شكسته شد. اين كتاب امسال به قيمت ۳.۲۶ ميليون دلار فروخته شده بود. «فانتزي شگفت‌انگيز شماره ۱۵» به قلم «استن لي» و به تصويرگري «استيو ديتكو» شخصيت «پيتر پاركر» را در يك داستان ۱۰ صفحه‌اي به مردم معرفي كرده است. «مرد پولادين» نيز در آينده نزديك شانس ديگري براي ركوردشكني خواهد داشت. يك نسخه از «اكشن كاميكس شماره يك» در حراجي ميراث در ماه نوامبر به مزايده گذاشته خواهد شد. 
نمايشگاه آثار چنگيز شهوق برپا مي‌شود
مراسم افتتاح نمايشگاه نقاشي و مجسمه چنگيز شهوق، ۱۹ شهريور ماه در گالري دستان برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، چنگيز شهوق، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر، متولد ۱۳۱۲ در باكو كه از پيشگامان هنر نوگراي ايران محسوب مي‌شود، در سال ۱۳۷۵ در تهران درگذشت. شهوق از بنيانگذاران بي‌ينال‌هاي ملي ايران محسوب مي‌شود در بهمن ۱۳۴۰، به همت اداره روابط بين‌الملل و انتشارات هنرهاي زيباي كشور، نمايشگاهي از نقاشي‌ها و پيكره‌سازي‌هاي دانش‌آموزان دبيرستان «ايران فردا» برپا كرد. از آثار خودش هم مجسمه‌اي از سيم و فلز را به نمايش گذشت كه بي‌تاثير از آثار گونزالز نبود. در همان دوره تعداد زيادي كمپوزيسيون‌هاي رنگ روغن را در تالار رضا عباسي به نمايش گذشت. بي‌ينال چهارم، اوج آثار او را به نمايش گذاشت. حضور دو داور ايتاليايي، دكتر پالما بوكارلي رييس موزه هنر مدرن رم و پروفسور جوليو كارلو آرگان استاد تاريخ هنر دانشگاه رم در بي‌ينال، منجر به برنده شدن او و گرفتن بورسيه ايتاليا براي شهوق شد.علاقه شهوق به كار با مواد پلكسي گلاس و پلي‌استر منجر به ساخت مجسمه‌هايي شد كه مثل آثار ديگران هنرمندان نبود. او از مواد مختلف مانند سيم، پشم‌شيشه، لعاب و رنگ براي خلق آثارش بهره گرفت و در تمام اين آثار به دنبال خلق وضعيتي بود تا مسايل ذهن را در حالت‌هايي تجسمي نشان دهد. در نيمه دوم دهه ۴۰، مس، نيكل و روي را با پشم‌شيشه و رنگ تركيب مي‌كرد.به‌‌رغم استفاده شهوق از نقش‌مايه‌هاي سنتي فلزي ايران، انتزاع از مهم‌ترين وجوه كار او بود. شهوق يك دوره به كار نقاشي برجسته روي آورد و بافت و مواد گوناگون را در كنار رنگ بر بوم آورد. او در حقيقت يك نقاش شيميست بود. اين نوع مطالعات باعث شد ديگر رنگ را آماده خريداري نكند و خود تهيه كند. مجسمه‌هاي او از طرح‌هايي الگو مي‌گرفت كه بر كاغذ رسم مي‌شد، به همين علت در آثار او پيوسته يك نوع هندسه و مقياس‌هاي رياضي در دل انتزاع وجود دارد. نمايشگاه آثار شهوق تا ۲ مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالري دستان به نشاني خيايان فرشته، خيابان بيدار، شماره ۸، طبقه دوم برپاست و علاقه‌مندان به دليل شرايط ويژه كرونايي، با هماهنگي قبلي (تماس با شماره تلفن‌ ۲۶۳۰۹۶۴۵) مي‌توانند از اين نمايشگاه ديدن كنند.
قدرت‌الله انتظامي 
درگذشت
قدرت‌الله انتظامي، نوازنده پيشكسوت ويولن،‌ دار فاني را وداع گفت. به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي خانه موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هفته گذشته اين هنرمند پيشكسوت دچار شكستگي ناحيه لگن شد كه پس از عمل جراحي بر اثر عوارض ناشي از آن دچار سكته قلبي شد و دار فاني را وداع گفت. اين هنرمند سال ۱۳۰۸ در تهران و محله سنگلج متولد شد. او پنج سال از برادرش عزت‌الله انتظامي كوچك‌تر بود و در چهارده سالگي با تهيه يك سنتور دور از چشم خانواده شروع به فراگيري موسيقي مي‌كند. بعدها در تئاتر بنگاه تئاترآل نوشته علي نصيريان فعاليت بازيگري را در كنار موسيقي و ساز ويولن آغاز كرد. انتظامي در موسيقي از شاگردان ابوالحسن صبا و حسين ياحقي بود.اين هنرمند در تلويزيون با هنرمنداني چون حسن لشكري، محمد لشكري و محمود آقا گليان همكاري خود را آغاز مي‌كند و به واسطه حسين دهلوي در اركستر اين اداره مشغول همكاري مي‌شود كه هنرمنداني نظير مصطفي پورتراب، نادر گلچين، حسن و حسين يوسف زماني، رضا شفيعيان، اعرابي، فريدون حافظي، حسين فرهادپور، نصرت‌الله سپهري، سرلك، ظهيرالديني و... در اين اركستر حضور داشته‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون