عكس نوشت
معلمان كشور در تجمع سكوت
اعتراض معلمان به وضعيت شغلي و درآمدي
اعتماد- معلمان سرتاسر كشور كه اسفند ماه سال گذشته را با سكوت در برابر مراكز آموزش و پرورش سراسر كشور گذرانده بودند، نخستين ماه سال جديد را هم در شهرهايشان گرد هم آمدند تا صداي اعتراضشان را بار ديگر با سكوت به گوش مسوولان آموزش و پرورش برسانند. روز پنجشنبه 27 فروردين ماه معلمان در اقدامي هماهنگ در سراسر كشور در برابر دفاتر آموزش و پرورش دست به تجمع سكوت زدند و در برخي استانها همزمان در مقابل ساختمانهاي فرمانداري و استانداري نيز حاضر شدند، در پايتخت پاي تجمع به مقابل مجلس شوراي اسلامي هم كشيد تا معلمان اطمينان يابند كه صداي بيصداي حركتي كه آغاز كردهاند از راههاي گوناگون به مسوولان اجرايي خواهد رسيد. تهران، كرج، اراك، ساوه، خمين، دهدشت، شهركرد، سنندج، قروه، مريوان، خرم آباد، بروجرد، اليگودرز، نورآباد، دلفان، كرمانشاه، يزد، بجنورد، سبزوار، جاجرم، زنجان، ابهر، قزوين، مشهد، بندرعباس، بندر امام، بوشهر، قزوين، همدان، شاهرود، ايلام، رشت، شهرضا، زاهدان، زرين دشت، داراب، ايوان و... شهرهايي هستند كه پنجشنبه گذشته شاهد حضور اعتراضي معلماني بودند كه خواستههايشان را روي پلاكارد نوشته و به دست گرفته بودند. افزايش دستمزدها، بهبود وضعيت معيشتي و رفع تبعيض حقوقي بين خود و ساير كارمندان دولت از جمله خواستههايي هستند كه در ميان خواستههاي جامعه فرهنگيان ديده ميشوند؛ خواستههايي كه در آخرين تجمع سكوت آنها در اسفند ماه هم بيان شده بود. تجمع روز پنجشنبه درست در روزي اتفاق افتاد كه وزير آموزش و پرورش در جمع اعضاي شوراي معاونين حوزه ستادي و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان گيلان رتبهبندي را حق دانسته و گفته بود: «معلمي كه بيشتر تلاش ميكند، رتبه بالاتري ميگيرد و رتبه بالاتر، حقوق بالاتر را ميطلبد لذا اين مساله در واقع اجراي عدالت اداري در بين معلمان است.» طرح رتبهبندي كه در اواخر سال گذشته و از ابتداي امسال به صورت ويژه مورد تمركز وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و بخش قابل توجهي از اظهارنظرهاي وزير و معاونانش را به خود اختصاص داده، هنوز نتوانسته است از جايگاه مورد نظر آنها در ميان معلمان برخوردار شود. آنگونه كه از صحبتهاي فرهنگيان و اعتراضهاي گاه به گاهشان برميآيد، اجراي لايحه رتبهبندي كه براساس اعلام آموزش و پرورش حقوق دريافتي معلمان را از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزايش خواهد داد، همچنان از جمله اولويتهاي آنان نيست. از آن گذشته شماري از فعالان صنفي معلمان معتقدند طرح رتبهبندي تبعيضها در جامعه معلمي را عميقتر ميكند. چنانكه علياكبر باغاني، دبير شوراي هماهنگي كانونهاي صنفي معلمان سراسر كشور پيش از اين به «اعتماد» گفته بود: «تصويب اين لايحه رتبهبندي كه بر اساس سيستم از بالا به پايين است نفعي براي ما ندارد. نخستين گام بايد همسانسازي وضعيت معيشتي معلمان باشد نه رتبهبندي آنها كه باعث ميشود در نهايت يك سري افراد خاص از آن بهره ببرند». حالا به نظر ميرسد نقطه نظر كانونهاي صنفي به نوع نگاه ساير جامعه فرهنگيان نزديك است، با وجود تجمع پيشين كه در روز 10 اسفند و به دعوت كانون صنفي معلمان شكل گرفته بود گفته ميشود كه اين تشكل صنفي در شكلگيري تجمعات امروز معلمان نقشي نداشته است و با اين وجود معلمان همان دغدغهها را تكرار ميكنند؛ دغدغههايي كه البته بايد گفت به صورت كامل معيشتي نيست. در تجمع روز پنجشنبه پلاكاردهايي در حمايت از معلمان زنداني هم به چشم ميخورد، همچنين معلمان با در دست داشتن پلاكاردهايي از سخنان رهبري در وصف مقام معلم خواستار اعاده حيثيت از عنوان خود هستند. جذب نيروهاي پيماني و قراردادي، رسيدگي به موضوع كيفيت پايين مكانهاي آموزشي، نبود امكانات آموزشي لازم، شلوغي كلاسها و... از ديگر خواستههاي مطرح شده در تجمع سكوت معلمان بودند.